drukgroep en koppelingsplaat

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
Plaats reactie
manx
Contacteer:

drukgroep en koppelingsplaat

Bericht door manx » 02 aug 2018 21:46

Buggyvrienden,,

Ik heb een probleem met mijn koppeling; denk ik. Hij zit erg diep als ik ontkoppel.

Dus ik dacht aan een versleten koppelingsplaat en de boel uit elkaar gehaald en check de foto's hieronder...

Afbeelding

De voering van de plaat is in totaliteit over twee zijden gemeten nog ruim 8 mm.
Dus nauwelijks sprake van slijtage van de plaat an sich...

Maar check die groeven op de close up foto's hieronder...
Dit lijkt mij niet normaal, alleen ik heb werkelijk geen idee hoe of wat hiervan de oorzaak is.

Jij?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

---

Afbeelding

Dan nog een opmerking over de drukgroep...

De zijde waar de koppelingsplaat zit is normaal glad.

Alleen de 'vingers' van drukgroep; zien die er qua slijtage 'normaal' uit?

Afbeelding

En de 'vingers' staan qua hoogte nagenoeg gelijk aan de rest van de drukgroep.

Is dat normaal?

Alle tips en suggesties zijn welkom.

Alvast veel dank.

Grtz. Henny aka Manx

Wim

Re: drukgroep en koppelingsplaat

Bericht door Wim » 02 aug 2018 22:38

@ Henny, het lijkt wel of der iets tussen heeft gezeten. ligt er iet ergens een verwrongen stukje metaal?
Wat uit je blok of bak tussen de koppeling is gekomen en vervolgens ergens onderin is geslingerd.
Zo"n schade komt niet zomaar van een zand korreltje wat er tussen heeft gezeten dunkt mij?

Of is de plaat zo heet geworden onder zware belasting dat hij op de zwakke plekken deze schade heeft gekregen, ik roep maar even wat :shock:

Groet Wim.

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 02 aug 2018 23:02

Bedankt voor je reactie Wim en jij vindt dit ook niet normaal; ben ik al blij mee.

Ik heb niets onoorbaars gevonden; en ja, ben het met je eens, een zandkorrel kan het niet geweest zijn. Maar wat dan wel, ik sta voor een raadsel.

Een zware belasting lijkt mij stug; mijn 1600 blokje lever 54 pk, althans destijds (2005) bij aflevering en het is niet zo dat ik met slippende koppeling rijd.

Wat vind je van die drukgroep. Ziet dat er normaal uit naar jouw mening?

Wim

Bericht door Wim » 02 aug 2018 23:28

Henny, ik heb niet zo veel meer aan te voeren welke reden dit kan veroorzaken, de vingers staan allemaal recht zo op oog.
Er is wel wat ongelijke slijtage aan de topeindjes van de vingers(beetje ovaal afgesleten).
Zelfs zou de druk groep niet hebben gewerkt op bepaald ogenblik. Dan nog had je niet deze schade, meer verbranding van frictie matheriaal.
Nu heb je echt groeven.........mijn gevoel zegt mij er zat tijdelijk iets tussen, de vingers kunnen daar door de ongelijkmatige slijtage van hebben gekregen toen ze die tik even te verduren kregen.
is er nergens een deel van een veertje kapot?
Is de olie al van je versnellingsbak af, zit er iets aan de magneet van je aftap plug?
Ergens moet een metaal schilfertje zitten wat de groeven heeft veroorzaakt in het frictie materiaal.

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 03 aug 2018 09:34

Dank zover Wim; ben al blij dat je reageert.

Heb jij een verklaring waarom ik zo diep moet trappen om te ontkoppelen terwijl de frictieplaat nauwelijks is versleten (maar dus wel die groeven heeft)?

Wim

Bericht door Wim » 04 aug 2018 14:08

@ Henny, jammer dat er momenteel geen reactie's komen van andere.
Mijn kennis is ook maar beperkt.

Ik ken niet de voor geschiedenis, hoe e.e.a. is verlopen met betrekking tot je zoektocht en je beslissing om alles maar te demonteren.

Kort door de bocht genomen als je het kopplingspedaal te diep moet in trappen om te kunnen ontkoppelen. denk je dan al niet snel aan een uitgerekte koppeling kabel?
Waarschijnlijk is dit te simpel voor jou probleem..........Maar je Manx is een ingekorte, dus is de koppeling kabel er niet een van standaard kever lengte.
kan dit een probleem geven?

Ik heb met mijn buggy wel eens met een bak wissel gehad, en een oude koppeling gezien die nog aan die bak zat, die platen waren ook aan gort, net als die van jou maar dan zo veel meer!
Oorzaak was dat de bevestiging van de vork was op een of andere manier was los geschoten en dat stukje tussen de koppeling een paar rondjes had mee gedraaid.
Maar het was al meteen boem en hoooo.

Jou koppeling werkte nog en je kon nog rijden, maar niet meer goed ontkoppelen.....................

Zeg het maar.................

Succes met je queeste.

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 18 aug 2018 01:43

Ha Wim, je hebt een punt, groot punt, want het was gewoon de kabel! Maar goed, helemaal niet erg dat ik de boel heb gemonteerd; mooie gelegenheid om alles te inspecteren en schoon te maken... :mrgreen:

scrapheap

Bericht door scrapheap » 18 aug 2018 12:00

Mooi dat je het hebt gevonden👍🏻
Soms kan een oplossing zo simpel zijn!
Afbeelding

Wim

Bericht door Wim » 18 aug 2018 14:22

YES.......... :wink:

Maar wat is dan nu die overmaatse slijtage aan je platen? :shock:

scrapheap

Bericht door scrapheap » 18 aug 2018 18:08

Ik persoonlijk zie eigenlijk geen vreemde slijtage!
Denk eigenlijk dat deze plaat nog maar net aangesleten is en dat de "vreemde" sporen meer het gevolg zijn van nog niet weg gesleten productie sporen.
Ik vind de plaat er zelfs heel goed uitzien!
Dat kabel probleem was ook mijn eerste reactie op de ABC site hier over!
Afbeelding

Plaats reactie