Pagina 1 van 1

Baja 1968

Geplaatst: 27 jun 2018 05:02
door Baja 1968
Hallo,Ik zou me even voorstellen, ik ben Arnold kom uit Bourtange en ben al wat jaren bezig om mijn 68 kever om te bouwen naar een baja. In tussen tijd 2 keer vader geworden van twee gezonde dochters. De kever voor 2 jaar apk klaar gemaakt in 2014 daarna begonnen met het slopen. De bodem was verrot en de gekochte nieuwe platen waren mij te dun dus heb ik hier maar een 3 mm plaat voor gebruikt. Voor de body lift kit heb ik koker van 6 cm gebruikt wou niet te heftig doen met de verhoging. Met de jaren wat onderdelen verzamelend en van 5 x 205 naar Porsche steek gegaan wat weer extra problemen (hordes) met zich mee bracht. Andere schokbrekers nodig, andere veerplaten. Gaande weg van de project van motor idee veranderd van een normale kevermotor naar een Subaru motor en na dat ik bij Lon in zijn 4x4 aangedreven buggy gezeten heb en de kracht van de 1,9 diesel motor van de rail van AJ gemerkt te hebben. Het idee toch maar weer omgegooid om er een diesel in te gooien. Moet nog een paar extra hordes nemen. Doordat ik eerst van plan was een normale luchtgekoelde erin te zetten heb ik dus geen koelleidingen gelegd. Nu moet ik die achteraf erin bouwen gelukkig heb ik een paar buggy bouwers in de buurt zitten die me van goede ideeën hebben voorzien. Wat me nu wat minder zorgen baat en dan nog de retourleiding. Die ik nu ik de T2 as erin aan het zetten ben makkelijk bij kan de vorken opengeslepen om dan later weer een plaat op te lassen. Verder ben ik van een Strakit bugster baja pakket naar een normale baja pakket gegaan. Mede doordat de vrouw de strakit niet zo mooi vond. Maar daar zaten natuurlijk ook nog wel wat haken en ogen aan. Alle spatborden hadden uit gelubberde gaten een gespleten kofferklep. Wat dus weer wat extra tijd gekost heeft maar heb nu het dikste achter de rug en de body staat nu eerst met een grond laag buiten zodat ik nu eindelijk de bodem af kan maken. Ik ben al een poosje bezig en hoop eindelijk naar jaren de body eind dit jaar weer op mekaar te zetten. En dat de bodem weer op de wielen staat.
Afbeelding
Afbeelding
De kever zoals ik hem gekocht heb uit ooi in Nijmegen toen maar een rit van een kleine 200 kilometer weer terug naar het hoge Stadskanaal waar ik toen nog woonde bij mijn ouders. Kever was van beige overgespoten naar zwart wit en zat een britax dakje. Na wat jaren er zo in gereden te hebben wou ik hem netjes maken de dakranden waren niet meer mooi en dus het plan gemaakt om hem te verbouwen.na wat zoeken op het internet kwam ik een filmpje tegen van een kever die door de modder ging en zo kwam het idee om een baja te maken. Maar na het verwijderen van de spatborden en de body of kwam ik er al snel achter dat mijn body zo rot was dat die niet meer te repareren viel. De bodem was ook niet veel soeps meer naar het verwijderen van de dreunplaten.
Eerst een bodylift kit gemaakt om de juiste vorm te behouden voor het vervangen van de bodem platen.
Afbeelding
Afbeelding
Daarna kant en klare bodemplaten besteld maar deze waren mij te dun ik had nog 3 mm plaat liggen dus deze maar even passend gemaakt. En een koker van 3 bij 3 2 mm dik deze heb ik doormidden geflext een kant 2 cm andere kant 1 cm en deze heb ik onder de liftkit gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Daarna de bodem platen ruw weg overgenomen en met de flex eruit gehaald.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Omdat ik zelf niet zo beste lasser was moest ik hierna op mijn broer wachten die lasser is.
Gaande weg de project van kubel achteras met vertragingskasten naar irs over gegaan omdat dit voordelen met zich mee moest brengen dus een irs mal gemaakt en de beugels overgezet geen foto’s van maar denk dat de meesten wel weten wat voor werk hier weer in zit.
Afbeelding
Omdat mijn broer de lasser niet veel tijd had de kever maar naar mijn ouders en hun schuur gebracht en omdat de body niet zo goed was maar een compleet andere body gekocht met een strakit bugster pakket. Was helemaal gespoten in de 2 komponenten lak en body zou in een goede staat zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Maar ik was weer eens te goed van vertrouwen en deze body was op sommige plekken nog rotter als mijn eigen en onder die mooie 2 k lak zat een hoop plamuur dus maar weer op zoek gegaan naar een andere body. En ziet je werkplek er op eens wat anders uit.
Afbeelding
Afbeelding
Maar aangezien mijn broer de lasser vaak geen tijd had ben ik zelf maar aan het lassen gegaan. De eerste lassen waren niet best maar gaande weg zien ze er wel goed uit. Geen foto’s zo van maar komen gaande weg wel. De bodem afgelast en netjes geverfd. En daarna de draagarmen er op zetten. En daar ook direct maar weer een aanpassing gedaan. Omdat als je in de modder wilt spelen je beter schijfremmen kunt hebben maar eens op zoek gegaan naar een goedkope oplossing (niet zo goedkoop achteraf) Porsche draagarmen zijn zo 1 op 1 over te zetten. Niet dus andere veerplaten andere gaten van de schokbrekers en omdat ik een paar van een turbo heb moest ik ook nog even andere aandrijfassen hebben. Gelukkig kon ik van AJ een veerplaat lenen om de verschillen te kunnen zien en om de veerplaten passend te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben momenteel bezig met een busbak om deze erin te zetten. Ik ben meestal een avond in de week er mee bezig en een weekend om de twee week dit beperkt de voortgang maar kinderen en vrouw hebben ook hun tijd nodig.

Zo dit was even een klein overzicht van wat ik nu allemaal gedaan heb en tegen ben gekomen. Een ding weet ik nu wel je moet niet zomaar alles geloven wat er gezegd wordt.

Re: Baja 1968

Geplaatst: 27 jun 2018 09:13
door makkie
bekend dat de kever koetsen altijd tegen vallen als je er mee bezig gaat,ze zijn allemaal op leeftijd,
ga je met de diesel motor er in ook rdw keuren?

Re: Baja 1968

Geplaatst: 27 jun 2018 10:57
door Baja 1968
Dat is wel de bedoeling wel mooi dat jij reageert aangezien jij ook een diesel in een kever gebouwd hebt, heb jij ook extra ophangpunten voor je motor ?

Re: Baja 1968

Geplaatst: 27 jun 2018 21:41
door scrapheap
Hoi Arnold.

Zo eindelijk ook op deze site te volgen.
Ik ben benieuwd wat er nog meer gaat volgen..
Diesel is voor mij helaas geen optie.. Eindhoven is al voorzien van een milieu zone voor vrachtwagens in het centrum. Dus oude personen diesels zullen binnen kort wel volgen :?

Succes met de bouw!! {-06

Re: Baja 1968

Geplaatst: 28 jun 2018 06:43
door J3NS
Hoi Arnold,

Mooi en zeer leuk project!
Ga je vorderingen zeker volgen!

Re: Baja 1968

Geplaatst: 28 jun 2018 07:32
door makkie
ik had eerst geen extra ophang punt maar dat bleek wel nodig,de motor resoneert heel erg als deze alleen aan de versnelling bak hangt.
omdat er bij mijn paarse geen metaal voorbij de achter wielen is heb ik een lange trekhaak gemonteerd en daar op een dwarsbalk met motor steunen gemaakt

Re: Baja 1968

Geplaatst: 13 aug 2018 15:43
door Baja 1968
heb momenteel nog geen foto's maar heb in mijn drie week vakantie eindelijk de tijd gehad om.
body op kleur te maken eerste laag , de leidingen onder de kever langs gelegd voor de koeling.
daarna bodem voorzien van de originele rubber en daarna gekit en de bovenkant erop gezet.
staat nu als een geheel in de garage naar eindelijk wat jaartjes los.
nu eerst eens op zoek naar een goede lier en kijken hoe we de achterste kooi klaarmaken met de
extra motorsteunen voor de TDI blok en dan zien we wel weer verder.

Re: Baja 1968

Geplaatst: 03 sep 2018 11:43
door Baja 1968
even de foto's bij het praatje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nu bezig met een bumper te maken. na weken eindelijk een geschikte lier gevonden kwa prijs. dus nu maar even bekijken hoe we alles passend maken.

Re: Baja 1968

Geplaatst: 07 okt 2020 07:49
door Baja 1968
Heel wat tijd verstreken.
met onder meer wisseling van werk en een dikke half jaar ziek zijn.
nadat ik van vw persoon een lier gekocht had deze geprobeerd maar natuurlijk was dit een niet werkende lier.
heb ik de voorbumper eindelijk klaar gemaakt nadat ik er weer moet voor had om het te doen. was behoorlijk flauw dat ik weer verneukt was met iets.
een 1600 vw motor gekocht omdat ik toch het boxer geluid wel het mooiste vind. en door ziekte en daardoor extra tijd toch een subaru boxer gekocht nadat de 1600 weer verkocht was. de subaru gekocht met alles erbij. dus deze achter de auto gezet.
was met de vw motor al begonnen om de achterbumper te maken. maar paste in eerste instantie de sub motor nog wel achter de bumper maar had ff geen extra rekening gehouden met uitlaat. had op de vw een dunnere uitlaat en op de sub kwam toch een iets grotere. dus de bumper maar weer aangepast. momenteel heb ik de koelleiding van de motor klaar. moet die van de kachel nog verder aansluiten onder de kofferklep waar ik ook nog de mini kachel in het interieur moet zetten. sportstoelen erin achterbank in orde. kortom ondanks alles gaat het project langzaam door. wat is nu de beste manier om foto's te plaatsen ? deed dit altijd met de foto's van de keversite maar dat ligt allemaal plat al jaren jammer genoeg.

Re: Baja 1968

Geplaatst: 08 okt 2020 05:02
door CI
Foto's is toch makkelijkste door gewoon link onder post "add image to post" te gebruiken.
Ik kies dan grote voor message boards en vervolgens browse ik naar juiste foto op mijn computer. Dus wel foto's ergens in mapje op je computer.

Daarna krijg je een link in je post te staan die je gewoon kunt verplaatsen.

Via tel. kan ook doe ik eigenlijk nooit.

Ben benieuwd naar foto's!!!

Ik baal ook van leversite. Had daar ook alles staan en zeker nu in afbouw fase mis ik de hoeveelheid info die er stond.