Ontsteking afstelproblemen

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
Plaats reactie
genieter

Bericht door genieter » 19 mar 2017 21:55

Graag wil ik jullie om hulp/ advies vragen. Ik heb een Ruska super uit 1969 met een 1600CC motor. Motornummer B245361X. Solex 34PICT 3 carburateur.

Motor liep niet helemaal lekker. Heb vorig jaar revisieset toegepast op de carb. Onderin de toeren pruttelen. Zover ik kan bepalen werkt accerelatiepomp goed. Heb deze op verschillende manieren afgesteld, maar geen verbeteringen.

Kleppen gesteld, onsteking afgesteld. De ontsteking stond, zoals ik hem gekocht heb, op 30gr voorontsteking :shock: . Bijgesteld naar 7,5gr voor, liep hij beroerder. Oude ontsteking met vacuumvervroeger vervangen voor een 009. Verdelerkap/ rotor en bobine ook vervangen. Wilde toen helemaal niet meer lopen. Met oude bobine wel, maar nog steeds dezelfde problemen. Als ik hem afstel op 30 a 40 gr voorontsteking loopt hij veel beter dan op 7,5gr. voor. BDP gechecked, aangezien poelie niet origineel meer is. Klopt volgens mij allemaal. Iemand tips?

Is het mogelijk dat de nokkenas niet op tijd staan o.i.d.?

scrapheap

Re: Ontsteking afstelproblemen

Bericht door scrapheap » 19 mar 2017 23:28

Afstellen op gevoel!

Als hij niet lekker loopt volgens de afstel gegevens en je hebt geen origineel spul dan afstellen op gevoel zodat hij wel lekker loopt..

Heeft de motor lang stil gestaan voor jij hem ging gebruiken/kocht?
Origineel luchtfilter?
bougie kabels slecht?
EnzEnz..

Kan zo veel zijn..

Daarom op gevoel optimaal afstellen.. tijdje mee rijden en opnieuw afstellen..
stationair toerental "tijdelijk" verhogen bleek bij mijn blok een heel goede oplossing.
Na paar weken op 1200 rpm en regelmatig wat rijden ging mijn motor ook beter lopen en daarna rustig aan het toerental laten zakken.
Waarom dat werkt ... Geen idee maar ondertussen al bij nog een paar motoren toegepast en werkte iedere keer weer goed.
Afbeelding

genieter

Bericht door genieter » 21 mar 2017 21:21

Bougiekabels zijn nieuw. Eigenlijk de gehele ontsteking is nieuw. Vorig jaar regelmatig mee gereden. Heb absoluut geen ervaring met rijden met een kever/ buggy. Liep op zich wel goed, maar had met een 1600CC en minimaal gewicht verwacht dat i iets sneller zou zijn.

Wat gebeurt er als de nokkenassen niet helemaal op tijd staan? Of kan dat niet?

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 22 mar 2017 22:53

genieter schreef:(...) Kleppen gesteld, onsteking afgesteld. De ontsteking stond, zoals ik hem gekocht heb, op 30gr voorontsteking :shock: . Bijgesteld naar 7,5gr voor, liep hij beroerder. Oude ontsteking met vacuumvervroeger vervangen voor een 009. Verdelerkap/ rotor en bobine ook vervangen. Wilde toen helemaal niet meer lopen. Met oude bobine wel, maar nog steeds dezelfde problemen. Als ik hem afstel op 30 a 40 gr voorontsteking loopt hij veel beter dan op 7,5gr. voor. BDP gechecked, aangezien poelie niet origineel meer is. Klopt volgens mij allemaal. Iemand tips? (...)
Afbeelding

Misschien een rare gedachte... maar met zo'n grote afwijking zou ik bijna gaan denken of de ontstekingsvolgorde wel de juiste is; die moet standaard zijn 1-4-3-2. Heb je dat gecontroleerd?

Leo Hoeben
Contacteer:

Bericht door Leo Hoeben » 23 mar 2017 18:38

Waarom een 009 ontsteking

Mvrgr Leo
Buggy's have more fun
Afbeelding

J3NS

Bericht door J3NS » 23 mar 2017 22:18

Mss ietsies offtopic, maar wat is een 009 ontsteking?
Hoe is dit anders dan de gewone bobine?
CAO and head of research and development van Tobben & CO
- Ruska Sprinter (1972)
- DKW RT 98 (1936)

Gert

Bericht door Gert » 24 mar 2017 19:32

J3NS, kijk hier maar eens > http://www.buggyvrienden.nl/Techniek/009.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

scrapheap

Bericht door scrapheap » 24 mar 2017 20:13

J3NS schreef:Mss ietsies offtopic, maar wat is een 009 ontsteking?
Hoe is dit anders dan de gewone bobine?

Om te beginnen is een 009 ontsteking geen bobine maar de verdeler!!
De Bodbine is die bus die aan de koeltunnel hangt. met twee aansluitingen voor 12volt en massa en 1 dikke kabel die naar de midden aansluiting van de verdelerkap gaat.

Een 009 ontsteking is een ander (dan standaard) soort ontsteking op de manier hoe de ontstekings vervroeging in zijn werk gaat.
Bij de standaard verdeler gaat dit door middel van een vacuum aansluiting
Bij een 009 gebeurd dit door middel van centrifugaal gewichtjes die naar gelang het toerental de vervroeging in werking zet.
009 is eigenlijk totaal overbodig bij een standaard motor met een centrale carburateur.
009 is allen nodig als je twee carburateurs op je cilinders hebt staan.

Ndeel van 009 schijnt te zijn dat de vervroeging niet helemaal perfect op de juiste momenten gebeurd.

Maar uit eigen ervaring moet ik bekennen dat ik geen verschil merk.
heb zelf ook een 009 op een standaard 1300Ab blokje zitten (zat er op toen ik de motor kocht) en rij hier al ruim 10 jaar straat legaal mee zonder enig probleem. (daarvoor nog drie jaar tijdens de bouw zonder kenteken 8) )

En voor Genieter..
heb je na het plaatsen van die 009 wel de vacuum aansluiting van het spruitstuk afgedopt?
Afbeelding

genieter

Bericht door genieter » 24 mar 2017 21:19

Dankjulliewel voor het meedenken... De keuze voor een 009 heb ik gemaakt aangezien ik misschien nog eens over wil stappen naar 2 carbs... Vooral gekozen voor een andere ontsteking om uit te sluiten dat het aan de ontsteking zou liggen. Versleten nokken o.i.d....

Vacuum aansluiting heb ik afgedopt.

J3NS

Bericht door J3NS » 25 mar 2017 04:21

Bedankt Scraphead voor je uitleg, mooie techniek!
Hoi Gert, ik ga denk de site is goed door neuzen.
Srry Genieter voor het vervuilen...
CAO and head of research and development van Tobben & CO
- Ruska Sprinter (1972)
- DKW RT 98 (1936)

scrapheap

Bericht door scrapheap » 25 mar 2017 19:54

staat nu net toevalig en topic over op de keversite.

http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=35609" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet het duidelijk zijn!
Afbeelding

genieter

Bericht door genieter » 05 apr 2017 10:48

Ik heb de carb eraf gehad. Moest na monteren er van lang starten aangezien er nog geen benzine in zat. Toen hij uiteindelijk wilde gaan lopen flink rook (blauw?) uit de rechter uitlaat. Alleen uit de rechter uitlaat.

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 05 apr 2017 12:00

genieter schreef:(...) Toen hij uiteindelijk wilde gaan lopen flink rook (blauw?) uit de rechter uitlaat. Alleen uit de rechter uitlaat.
Oké, hoeft niets te betekenen... Heb je daarna nog een keer gestart; ging dat vlot (want inmiddels zit er voldoende benzine in de vlotterkamer) en had je toen weer blauwe rook?

genieter

Bericht door genieter » 05 apr 2017 22:29

Starten daarna ging vlot. Paar seconden rook, daarna weg. Vond het bijzonder dat het enkel aan de rechterzijde was...

Plaats reactie