IRS ARMEN CENTEREN

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
ilmung

Re: IRS ARMEN CENTEREN

Bericht door ilmung » 06 mar 2016 13:49

Eindelijk ben ik terug wat aan het sleutelen .
Van een irs arm had men een handmade bus ingestoken en dat zorgde voor een arm die teveel zijdelingse speling had , dus die wilde ik vervangen .
Ik heb ondertussen 1 set bussen met de zwarte rubbers voor IRS binnen .
Ik dacht nu ben uit de problemen :(
De rubbers heb ik eruit gehaald , want ik wilde men urethaanrubbers gebruiken .
Bussen mooi in de arm geperst en dan de urethaanrubbers erin , grote inbusbout correct aangespannen en nu bleek dat de arm met de nieuwe bussen ( voor mij de rechtse irs arm) veel meer zijdelings kan bewogen worden dan de andere linkse arm .
Hoe kon dat nu met een nieuwe bus en nieuwe urethaan rubbers ???????
Alles terug gedemonteerd en de bus opgemeten en daar zit het hem om juist :

* binnendiameter van de nieuwe bus (rechtse irs arm) = 39.6 mm
* binnendiameter van de bus (linkse irs arm) = 38.6 mm
* ik had nog een oude irs arm liggen , rubbers eruit en binnendiameter opgemeten is 38 mm !!

Het is evident dat met een grotere diameter de urethaan minder opgespannen wordt en meer kan bewegen .......

Dan heb ik nog uit nieuwsgierigheid ook de binnen diameter opgemeten van de busjes met de urethaan rubbers waarin de inbusbout gaat :
* binnendiameter van nieuwe busjes ( verkrijgbaar bij hotrod , paruzzi , dtc....) 22.4 mm
* binnendiameter van oude busjes 22 mm
Is maar 0.4 mm en het busje zit opgespannen door de inbusbout ,maar correct is het toch niet .

Ik kan me niet inbeelden dat ik de enige ben met dit probleem , je kan natuurlijk er ook gewoon niet wakker van liggen maw de urethaanrubbers erin steken , alles monteren en rijden .......met de problemen.

Hierbij nog enkele vragen :
* de bussen met de zwarte rubbers zijn perfect van afmetingen , zijn de urethaan rubbers zoveel
beter dan de zwarte rubbers ?
* ik kan natuurlijk een bus op maat laten maken , maar de juiste moeten toch te verkrijgen zijn ?

MAAR : wat zijn nu de juiste afmetingen ??????

Ik zou zeggen deze met de kleinste diameter voor zover de urethaan er normaal kan ingeperst worden ?
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
never give up

Plaats reactie