[Budspencer] Upgrade 1600 naar 1835 motor project!

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
budspencer
Berichten: 732
Lid geworden op: 01 jun 2012 16:14
Locatie: Groningen

[Budspencer] Upgrade 1600 naar 1835 motor project!

Bericht door budspencer » 28 mei 2014 13:34

Zo de Manx staat op kenteken en loopt, dus nu tijd voor de volgende klus. Ik heb nog een 1600 blok in onderdelen liggen die bij het chassis zat. Nu zit ik te denken om dit blok opnieuw op te bouwen met meer vermogen, maar hiervoor moet ik keuzes gaan maken en aangezien ik nog nooit een onderblok heb open geschroefd kan ik wel wat advies gebruiken.

Doel: Blok met een 80PK+ vermogen
Middelen: tot ca. € 1.000,- + 1600 blok + 2x IDF40 webers

Welke cilinderset?
Welke koppen?
Welke boringen?
Welke CAM's?
Welke tuimelaars?
Welke klepstoters?
Welke Carb's?
Enz.....

Heeft iemand een mooi "recept" voor een motor upgrade zonder de bank te hoeven beroven? {-07 {-07
Laatst gewijzigd door budspencer op 01 aug 2014 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 935
Lid geworden op: 05 jan 2009 22:10
Locatie: Zeewolde

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door Hans » 28 mei 2014 16:04

Nee!!
Afbeelding
It's a Bruvo

Gebruikersavatar
scrapheap
Berichten: 2378
Lid geworden op: 07 sep 2008 11:17
Locatie: eindhoven

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door scrapheap » 28 mei 2014 16:52

kijk eens op de keversite..
daar staan heel veel motoren en vermogens op beschreven..
inclusief wat er gebruikt is..

Denk er wel aan dat je je carter zal moeten laten lijnboren...

En voor het afstellen je naar een vermogensbank zal "moeten"

Dan wordt 1000 euro krap aan..

http://www.keversite.nl/motoren/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Gebruikersavatar
budspencer
Berichten: 732
Lid geworden op: 01 jun 2012 16:14
Locatie: Groningen

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door budspencer » 28 mei 2014 17:55

@scrap, bedankt voor de goede tip.

Mijn lijstje ziet er nu zo uit:

1835 cilinders Mahle
Cilinderkoppen
W120 nokkenas
Krukas 69mm
Verlicht vliegwiel 200mm 5,8kg
009 verdeler
Tuimelaars 1:1.1 of eventueel 1:1.25 (weet nog niet wat het verschil wordt in eigenschappen)
Aangepaste oliekoeling
Lijnboren carter 92mm

Budget aangepast naar € 1.500,00 anders wordt het wel heel kansloos ben ik bang voor. Ben ik nog iets vergeten? {-29

Gebruikersavatar
Tappie
Rit organisator
Berichten: 314
Lid geworden op: 14 dec 2008 22:32
Locatie: Sinderen

Bericht door Tappie » 28 mei 2014 19:40

Ga je zelf bouwen of laat je bouwen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
budspencer
Berichten: 732
Lid geworden op: 01 jun 2012 16:14
Locatie: Groningen

Re:

Bericht door budspencer » 28 mei 2014 20:27

Tappie schreef:Ga je zelf bouwen of laat je bouwen?
Uiteraard zelf bouwen, heb aan de manx ook alles zelf gedaan (los van het lassen van het chassis)

Heb een goede DVD van 2,5 uur over het rebuilden van een motor.

Gebruikersavatar
makkie
Berichten: 2098
Lid geworden op: 18 mar 2009 21:53
Locatie: meppel

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door makkie » 28 mei 2014 20:42

zou eerst je budget maar even naar omhoog bij stellen,wordt niets zo
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

Gebruikersavatar
budspencer
Berichten: 732
Lid geworden op: 01 jun 2012 16:14
Locatie: Groningen

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door budspencer » 28 mei 2014 20:46

makkie schreef:zou eerst je budget maar even naar omhoog bij stellen,wordt niets zo
Lekker opbouwend makkie!

Gebruikersavatar
makkie
Berichten: 2098
Lid geworden op: 18 mar 2009 21:53
Locatie: meppel

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door makkie » 28 mei 2014 21:08

tja,iets ervaring mee,komt iets meer bij kijken dan alleen onderdelen kopen.

heb je de rest van je buggy al perfect klaar technies gezien?

verlicht vliegwiel monteren,betekend meer paspennen in je krukas boren,verstevigde bout monteren

tuimelaar assen 1 op iets extra..

009 ontsteking

versnellingsbak steunen aan passen


ik denk nu even niet op alles vooruit maar je komt steeds dingen tegen die dan ook nog moeten

splitpennen al in je aandrijf assen gedaan?
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

Gebruikersavatar
budspencer
Berichten: 732
Lid geworden op: 01 jun 2012 16:14
Locatie: Groningen

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door budspencer » 28 mei 2014 21:14

Ja, dat gaat ook gewoon door.

Afbeelding

Gebruikersavatar
makkie
Berichten: 2098
Lid geworden op: 18 mar 2009 21:53
Locatie: meppel

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door makkie » 28 mei 2014 22:25

1835 cilinder,mooi idee,moet het carter en de cilinderkoppen aangepast woren,dat kunnen we niet zelf,kost ook best wat vrees ik,maar dan kom je zeker ver boven de 80 pk,want 80 pk kun je uit een 1600 wel halen...1835 heeft veel potentie,als je er ook grotere kleppen in zet...magnum koppen kosten rond de 800 euro
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

Gebruikersavatar
scrapheap
Berichten: 2378
Lid geworden op: 07 sep 2008 11:17
Locatie: eindhoven

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door scrapheap » 28 mei 2014 23:13

Even terug naar de wens..

80+pk en 1000euro..

80+ pk kan je redelijk makkelijk uit een standaard 1300/1600 carter halen als je de juiste nok-as en carburateurs hebt..

Maar dan de vraag wat voor soort blok wil je hebben?

een koppel of pk blok..

Hoog koppel geeft een rustige motor loop..

Lichter vliegwiel geeft een sneller oplopend toerental.. maar lager koppel
Wil je een motor die heel veel toeren kan draaien... lichtere drijfstangen..nok volgers. dubbel klepveren enzenz ..

Wil je alleen nieuwe onderdelen of mogen zeook van bv MP af komen en zo ja wat kom je tegen..

Welke tijd voor de bouw (zoeken) heb je in gedachten... .


Als je dit allemaal weeten weet wat lijnboren en afstellen op een vermogensbank kost dan weet je wat je verder te besteden hebt.. en kan je naar onderdelen op zoek..

Maar net wat Makkie zegt. 1835cc met alle nodigen aanpassingen.. ga je vermoedelijk niet met 1000 euro halen..

80+ pk met een beetje geluk in onderdelen vinden moet mogelijk zijn..
Er van uit gaande dat je carter, krukas, drijfstangen, carburateurs en eventueel de koppen nog te gebruiken zijn en geen/weinig extra werk/onkosten met zich me brengen..
Afbeelding

Gebruikersavatar
budspencer
Berichten: 732
Lid geworden op: 01 jun 2012 16:14
Locatie: Groningen

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door budspencer » 28 mei 2014 23:30

Ik heb de volgende onderdelen;

AS41 blok
1600 zuigers
69 krukas compleet
009 verdeler

Snelheid is niet echt van belang met een buggy. Koppel wel. En de makkelijkste weg naar koppel in meer CC's. En als ik groter ga in CC's zonder slip-in's maakt het qua prijs niet uit of je voor 1775 of 1800+ gaat.

Koppen moet ik nog kopen, dus investeer ik dan in 1600 koppen terwijl ik nu een lopende 1600 in de buggy heb zitten of ga ik echt een tweede blok bouwen en investeren in grotere koppen. Het laatste dus. Ga maar langzaam eens wat onderdelen bij elkaar zoeken.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 935
Lid geworden op: 05 jan 2009 22:10
Locatie: Zeewolde

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door Hans » 29 mei 2014 21:33

Maar met 1500,- ga je het echt niet redden als je aan 1835 denkt, neem maar eens contact
op met Kees Sjees die rijd nl. met 1835cc en kan je wel het 1 en ander er over vertellen deze
motor heb ik destijds gebouwd en is nu na 10jr. geheel weer gereviseerd en Kees is super te-
vreden en inderdaad een 90PK is ie lang niet vies van hoor het is een heerlijk blok, maar het af-
draaien van het vliegwiel zou ik nog maar eens in overweging nemen, rij eerst maar eens in
die van Kees en luister dan ook vast eens hoe mooi rustig deze motor stationair loopt dat is in
ieder geval het voordeel van een Niet afgedraaid vliegwiel, door de grotere cyl.inhoud heb je
dat ook echt niet nodig.
Er zijn hier in Zeewolde trouwens ook nog wel de nodige 1835 onderdelen zoals een klaar carter
en nog een heel mooi kompleet zuiger cyl.set 1835cc, neem maar eens contact op met 1 van ons
Gr. Hans
Afbeelding
It's a Bruvo

Gebruikersavatar
budspencer
Berichten: 732
Lid geworden op: 01 jun 2012 16:14
Locatie: Groningen

Re: [Budspencer] Upgrade 1600 motor project!

Bericht door budspencer » 30 mei 2014 01:26

Hans schreef:Maar met 1500,- ga je het echt niet redden als je aan 1835 denkt, neem maar eens contact
op met Kees Sjees die rijd nl. met 1835cc en kan je wel het 1 en ander er over vertellen deze
motor heb ik destijds gebouwd en is nu na 10jr. geheel weer gereviseerd en Kees is super te-
vreden en inderdaad een 90PK is ie lang niet vies van hoor het is een heerlijk blok, maar het af-
draaien van het vliegwiel zou ik nog maar eens in overweging nemen, rij eerst maar eens in
die van Kees en luister dan ook vast eens hoe mooi rustig deze motor stationair loopt dat is in
ieder geval het voordeel van een Niet afgedraaid vliegwiel, door de grotere cyl.inhoud heb je
dat ook echt niet nodig.
Er zijn hier in Zeewolde trouwens ook nog wel de nodige 1835 onderdelen zoals een klaar carter
en nog een heel mooi kompleet zuiger cyl.set 1835cc, neem maar eens contact op met 1 van ons
Gr. Hans
Hans, je hebt een pb.

Plaats reactie