Nieuw project .. Scrapy 41S

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
scrapheap

Re: Nieuw project .. Scrapy 41S

Bericht door scrapheap » 29 feb 2016 15:05

Hoi Ward.

Laat vragen is beter dan niet vragen!!

Deze 1 zitter is gebouwd op een standaard onderstel zoals dat ook onder bv een Ruska B1 zit.
Dus 36.5 cm ingekort en NIET versmald.
Op deze bodem heb ik de stoel boven op de originele tunnel gezet en een smal buizenframe tussen de voor en achteras gezet.
Het deel van de standaard bodemplaat dat breder is dan het frame is "verwerkt" in de twee opstappen links en rechts van het frame :mrgreen:

RDW keurt eigenlijk alleen het inkorten goed!! Hoeveel maximaal, daar is geen max aan gesteld.. Als het maar deugdelijk gebeurd!
Versmallen van de bodemplaten werd mij niet toegestaan net als het plaatsen van een vlakke bodemplaat ipv de originele bodemplaten!
Maar ik weet ook dat er wel buggy's worden goed gekeurd met vlakke bodem..
Daar moet je gewoon "geluk" bij het om keuren mee hebben.
Na het om keuren kan/mag je wel vlakke bodemplaten inlassen :!:
Afbeelding

Ward

Bericht door Ward » 29 feb 2016 20:13

Ah zo.
Netjes gedaan, valt zo niet op. {-07
Ik ga maar eens met de rdw praten en kijken wat mogelijk is.
Een formule vee vind ik wel erg mooi dus nog even zoeken voor een oplossing.

scrapheap

Bericht door scrapheap » 29 feb 2016 21:43

Leuk idee een straat legale Vee {-06

Maar dit zal niet me vallen!
Zeg niet dat het niet kan maar zal heel moeilijk worden.

Op een keverbodem is het eigenlijk onmogelijk!! omdat je tunnel in het midden moet blijven en je daar dus boven op moet bouwen!
Dan kom je al op een ongeveer 15cm hogere Vee body uit dan origineel! en is je model weg.

Daarbij komt dat bij een Vee de motor voor de bak ligt! en dus boven de torsiebuis uitkomt dan komt de motot en bak ongeveer 20/25cm hoger te liggen dan origineel in een Vee!

Oplossing is op zelf een hel eigen frame te bouwen!!
Dit kan en ook goed gekeurd worden als je het totaal gewicht van de Vee (met half volle brandstof tank) dan onder de 400kg hou!!
Is en speciale klasse bij de RDW, weet alleen zo snel de naam even niet meer.. (iets als klasse M1 of zo)

Maar die 400kg max is dan ook gelijk weer het grootste probleem
Op de keversite.nl is iemand (Ronald de Jong uit Barneveld) die een Vee gebouwd heeft voor op circuit.. deze weegt als iets van 385kg leg! Als ik zijn topic tegen kom plaats ik die link er naartoe wel even)
Met maar een 10liter brandstoftank race/motor accu (extra licht) en en lege Dynamo wat samen ook nog een hoop kilo's scheelt! (ze rijden tijdens de race alleen op accu spanning voor de ontsteking dus opladen is niet nodig)

Daarbij moet je dan nog gewicht voor de verplichte verlichting met toebehoren en wielafscherming bij rekenen en dan zit je zo over die 400kg heen!

Maar nogmaals ik zeg niet dat het niet kan en ben echt heel benieuwd of en hoe het je lukt {-06 {-38
Afbeelding

Ward

Bericht door Ward » 29 feb 2016 22:28

Deze toevallig? :wink:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=30131

Ik zit inderdaad met het frame en gewicht te kijken.
Er is ook nog de klasse L7e (quad en driewielers)
Dan moet het vermogen onder de 15kw zijn en maximaal 400 kg meen ik.
Daar vallen de meeste "chineese" buggy's onder.
Dus ff in de regelgeving duiken en overleggen met de rdw.

scrapheap

Bericht door scrapheap » 29 feb 2016 22:40

Ja dat is dezelfde maar dan op een ander forum!

En ja dat L7e kan goed die code zijn die ik bedoelde.. Weet dit zo niet uit mijn hoofd omdat ik toch niet in deze klasse verder wilde/ niet onder die 400kg kan blijven en die 15Kw erg weinig vind!

In deze Vee zit nog een Carburateur die ik hem gedoneerd had :mrgreen:
Afbeelding

Ward

Bericht door Ward » 01 mar 2016 22:58

Ter info

Vandaag nog ff met de rdw gepraat en de eur-Lex nagekeken.
Op een kever kenteken gaat niet lukken. (Teveel aanpassingen )
Op l7e kenteken misschien.
Max. Gewicht voor een l7e is 450kg.
Mag. Vermogen ligt aan de subcategorie en die is me nog niet helemaal duidelijk.
Uitstoot wordt eerder een probleem, aangezien de meeste vw kevers niet voldoen aan de euro 5 norm denk ik..
Misschien kan ik nog iets met een "samengesteld voertuig". (Kenteken en motorblok van een kever waardoor de regelgeving uit het bouwjaar van de kever gevolgt kan worden en een nieuw chassis )
We zoeken nog ff verder. {-29

Wim

Bericht door Wim » 04 mar 2016 20:10

Afbeelding

RJ, dit systeem snap ik echt helemaal niks van :?

Als ik het zo bekijk, zit het goed door dacht in elkaar. Links onderaan zit recht op de gaffel aangesloten die de bak ingaat.

Maar met een stapje minder, had die ook wel gewerkt dacht ik zo?
Of gaat de schakel handeling dan te zwaar?

ik ben benieuwd.

scrapheap

Bericht door scrapheap » 04 mar 2016 21:16

Heeft niets met zwaarte van schakelen te maken Wim! maar met welke stap minder dan ok werkt het niet goed!

Zal het je proberen uit te leggen..
Die bus links onderaan zit idd ipv het "kever" koppelstuk dat normaal tussen de schakelstang en bak zit.
Die diagonale buis die er helemaal overheen loopt zorgt voor het draaien van de as voor de keuze tussen 1 2 en 3 4 en achteruit.
draaiing van de schakelstang wordt zo overgezet op de as van de bak!

Daarna de rest.
Het even simpel schematische getekend!
Afbeelding

Onderste is hoe het schakelen nu gebeurt maar ik begin met 1 stap minder.
de ronde puntjes zijn de draaipunten!

bovenste tekening

Als je de pook naar voor beweeg 1 of 3 dan gaat de schakelstang naar achter!
Als je dan maar 1 overbrenging naar het midden van de auto (bak-as) dan gaat de ene kant van die overbrenging naar achter en de andere kant naar voor.
Dan gaat de bak als ik de pook in zijn 1 zet naar zijn 2 en ipv zijn 2 naar 1 enz enz
zie piljtjes!

middelste tekening

Door nu nog zo'n overbrenging aan te brengen keert de beweging nog en keer om dus gaat de bak wel in zijn 1 als ik de pook in zijn 1 zet! enz

onderste tekening.

Omdat twee overbrengingen te veel ruimte innemen heb ik deze in een hoek gemaakt.
(de bewuste hockystikken zoals Bovi ze ooit eens noemde)
Door die twee hockystikken met een strip met elkaar te verbinden werken ze het zelfde als twee rechte strippen en zet ik de beweging van de schakelstang 1 op 1 over de bak-as!!

Volg de pijltjes maar..

Ik zou niet weten hoe ik deze beweging met minder bewegende onderdelen in zo'n kleinen ruimte had kunnen krijgen..

Maar als jij het anders ziet!! Ben benieuwd ... Ben momenteel bezig met een nieuw schakelmechanisme te ontwerpen/bouwen omdat ik de schakelpook een cm of 20/25 omhoog wil hebben!!

Helaas kan ik momenteel alleen op papier ontwerpen omdat ik helaas ivm mijn enkel weer eens niet mobiel ben :? Heb of een scheur of breuk of een zware ontsteking in mijn enkel zitten..
Zwelling is momenteel wel weer een stuk minder maar kan mijn voet niet goed bewegen/op staan en ga dinsdag door naar de Orthopeed in het ziekenhuis..

wordt vervolgd
Afbeelding

Wim

Bericht door Wim » 05 mar 2016 08:38

Het mechanisme is goed doordacht, ik ga dit eens uit tekenen maar van boven af gezien, dan word het een stukje inetressanter volgens mij, die hockey sticks (knietjes) had dat niet met een gekunt?
Onderaan zal dan wel een verstelbare schakelstang gemonteerd moeten worden net als je boven aan hebt gedaan?

Ik ga hier eens induiken , vind het een knap idee. Van je zelf( of eerlijk gejat?) :mrgreen:

scrapheap

Bericht door scrapheap » 05 mar 2016 14:04

Wim schreef:Het mechanisme is goed doordacht, ik ga dit eens uit tekenen maar van boven af gezien, dan word het een stukje inetressanter volgens mij, die hockey sticks (knietjes) had dat niet met een gekunt???
Onderaan zal dan wel een verstelbare schakelstang gemonteerd moeten worden net als je boven aan hebt gedaan?

Ik ga hier eens induiken , vind het een knap idee. Van je zelf( of eerlijk gejat?) :mrgreen:

Met wat?

En ja is eigen ontwerp!
Hoewel er in mechanische overbrengingen weinig nog niet eerder is gemaakt!! dus zat beslist op iets anders lijken maar idee op deze manier is wel van mij zelf!
Afbeelding

Wim

Bericht door Wim » 06 mar 2016 12:27

Hier mijn poging, hoor wel of het kan.
De bestaande bewegingen kunnen gewoon uitgevoerd worden. De pook is te richten in zijn stand door de draai spindel in onderste schakelstang.

Ik ken jou maat voering niet en de verhouding van de hoogtes onderling. Dus hopelijk klopt dit een beetje.

Afbeelding

scrapheap

Bericht door scrapheap » 06 mar 2016 17:37

Leuk bedacht! Maar werkt niet denk ik..
Om te beginnen staat mijn pook 35cm naast de tunnel!! zeg in de bijrijdersstoel!
En deze beweging kan ik met dit systeem niet maken!! Zeker de draai beweging van de schakelstang tussen 1 2 en 3 4 achteruit kan ik zo niet zij waards overbrengen!

Bij komend probleem is dat de diverse bewegingen elkaar versterken waardoor je wel een hel erg korte schakel weg op/aan de pook over hou!

Als je simpel kijk naar het goedkope kort schakel systeem dat bv Paruzzi te koop heeft en dat je daar met een draaipunt verlegging van ongeveer 15mm al een kort schakeling mee maak wat denk je dan dat de overbrengingen in jou tekening voor schake lweg verkorting geven!

Om te beginnen de twee punten onder de pook.
Die versterken elkaar bij de stang die naar de bak gaat.

noem ze even punt 1 en 2 onder de pook
punt 3 en 4 op de stang die naar de bak gaat.
en de aansluiting op de bak noem ik even punt 5.

Draaipunt van de versnellingspook tov neutraal punt van de bak (punt 5) is een vaste maat!
Als je de pook naar voor duw dan gaat punt 1 naar achter punt 3 gaat net zo ver naar achter. Dan gaat punt 2 verder dan punt 1 naar achter en dat verschil gaat punt 4 ook naar achter.
Maar omdat punt 1 al tov neutraal punt 5 naar achter is gegaan en deze beweging wordt versterkt door door de beweging van punt 2 en 4 .
Punt 4 verschuift dus de som van afstand van punt 1 plus punt 2 van de schakelpook tov het neutraal punt van de bak.

Daarbij wordt deze beweging ook nog eens vergroot/versterkt door de arm werking van die stang
Tussen punt 3 en 4 en dan de arm werking naar punt 5.

Hoop dat je mijn uitleg begrijp!!
weet zo snel even niet hoe ik het duidelijker kan omschrijven!!
Afbeelding

scrapheap

Bericht door scrapheap » 09 mar 2016 22:30

Helaas maar buggy gebeuren is voorlopig even over :evil:
Ga 31 Maart onder het mes en dan voor 3 maanden het gips in!
Daarna weer opnieuwe leren lopen op mijn voet..
Dus verwacht zo'n 5 tot 6 maanden uit de running te zijn :?

Wel lekker de tijd om weer wat nieuwe ideeën eens goed uit te werken :)
Afbeelding

Wilcoivette

Bericht door Wilcoivette » 10 mar 2016 10:06

Nou Scrapheap , da's niet zo mooi. :(
Vanaf deze kant alvast SUCCES en BETERSCHAP gewenst!
GP MK1 project

scrapheap

Bericht door scrapheap » 10 mar 2016 14:26

Dank je Wilco!

Hoop dat ik over en half jaar eindelijk wer pijn vrij op vrij voet kan staan/lopen..
Als dat het geval is dan heb ik daar het komend half jaar graag voor over..Maar baal wel dat dit nu net tijdens het Buggy seizoen gaat vallen.. Had achteraf liever gehad dat ze het aan het begin van de herfst/winter hadden gedaan.. Dan kon ik dit jaar nog wel wat rijden.. maar is niet anders dus dan maar zo! En hoene dat het nog lang goed weer blijft aan het einde van de zomer en hertst..
Afbeelding

Plaats reactie