Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
dynamo steun,en paar draadjes ,stelt weinig voor,spanningsregelaar komt te vervallen
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen


Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Heel goed gezien Ron, je hebt inderdaad twee soorten, één met ingebouwde regelaar, heeft twee aansluitingen. Eén M6 moertje, voor dikke draad met oog, en een stekkertje voor de bekrachtiging van het veld. Het makkelijkst lijkt me. Het andere soort, heeft een losse regelaar, en een stekker met drie aansluitingen. 't is maar wat je kunt vinden.
Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Even een schema voor het aansluiten van een wisselspanning dynamo:
- Bijlagen
-
- genalt.png (97.92 KiB) 7615 keer bekeken
Let there be Green
- arjanvdlouw
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 15 apr 2013 20:41
Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Misschien een domme vraag maar wat is de voordeel van wisselstroom tegen over gelijkstroom dynamo?
Gr. Arjan

Gr. Arjan
Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Vermogen. Ze leveren meer ampere's. Bijvoorbeeld 12Volt-30Ampere (360watt) gelijkstroom of
12Volt 55Ampere (660Watt) wisselstroomdynamo.
Verlichting 2x55Watt Koplampen + 2x20Watt Achterlicht +1x20Watt knipperlicht is al 170Watt vermogen. Sluit je hier nu ook nog een koelbox en bijvoorbeeld een aanhangwagen op aan, dan wordt een gelijkstroomdynamo al snel zwaar belast. Op langere termijn is deze continue zware belasting niet goed voor zo'n dynamo. Ik kan het weten, want ik versleet ze gewoon. In overleg met Mark in Meppel toen een wisselstroomdynamo geplaatst. En dat zou het probleem van verslijtende dynamo's oplossen. Dat kan ik tot nu toe niet beoordelen, want hij blijft het maar doen!!!!!
12Volt 55Ampere (660Watt) wisselstroomdynamo.
Verlichting 2x55Watt Koplampen + 2x20Watt Achterlicht +1x20Watt knipperlicht is al 170Watt vermogen. Sluit je hier nu ook nog een koelbox en bijvoorbeeld een aanhangwagen op aan, dan wordt een gelijkstroomdynamo al snel zwaar belast. Op langere termijn is deze continue zware belasting niet goed voor zo'n dynamo. Ik kan het weten, want ik versleet ze gewoon. In overleg met Mark in Meppel toen een wisselstroomdynamo geplaatst. En dat zou het probleem van verslijtende dynamo's oplossen. Dat kan ik tot nu toe niet beoordelen, want hij blijft het maar doen!!!!!
Al 15 jr een Classica en ruim 60.000 km er mee gereden


Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Er zijn zelfs 75 ampere wisselstroom dynamo te koop ! 900 watt
Moderne auto's hebben allemaal wisselstroom dynamo's ivm het stroom verbruik van de moderne rijder.. de auto verbruikt standaard al meer stroom en dan nog de geluids-instalatie, blondblond tomtom, carkit, dvd voor de kids enz enz enz
Moderne auto's hebben allemaal wisselstroom dynamo's ivm het stroom verbruik van de moderne rijder.. de auto verbruikt standaard al meer stroom en dan nog de geluids-instalatie, blondblond tomtom, carkit, dvd voor de kids enz enz enz

Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Jij hebt een wisselstroom dynamo zonder ingebouwde spanningsregelaar.!
deze drie aansluitingen moeten naar een spanningsregelaar voor die wisselstroomdynamo!
heb ik zo snel even geen schema van.
deze drie aansluitingen moeten naar een spanningsregelaar voor die wisselstroomdynamo!
heb ik zo snel even geen schema van.

- danigator
- Rit organisator
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: 20 jan 2010 18:52
- Locatie: het "pittoreske" Ees
Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Heb je paruzzi vwebmag 02 al bestudeert?
Daar staat een heel stuk over elektriek. En daar wordt ook uitgebreid de dynamo behandeld.
http://www.joomag.com/magazine/paruzzi- ... 2240834/p2
Daar staat een heel stuk over elektriek. En daar wordt ook uitgebreid de dynamo behandeld.
http://www.joomag.com/magazine/paruzzi- ... 2240834/p2
Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
aanpassen stelt niets voor ron en aansluiten ook niet,staan mooie letters bij die komen overeen wat op de regelaar staat die er bij hoort
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen


Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Weet niet zeker of het echt zo is maar voor die dynamo's met extern spanningsregelaar schijn je ook moeilijk aan nieuwe koolborstels te komen..
Idd en exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar plaatsen is een heel stuk eenvoudiger...
let wel even op dat je ook een andere dynamo steun (tov die gelijkstroomdynamo) nodig hebt maar dat wist je vermoedelijk al
Idd en exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar plaatsen is een heel stuk eenvoudiger...
let wel even op dat je ook een andere dynamo steun (tov die gelijkstroomdynamo) nodig hebt maar dat wist je vermoedelijk al


- albert-jan
- Rit organisator
- Berichten: 598
- Lid geworden op: 19 okt 2007 21:46
- Locatie: noord-sleen
Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
heb van het voorjaar 1tje gehaald bij Otto vd Bergh.
kosten viel mee en het dynamosteuntje kreeg ik gratis mee, had ook steeds problemen met dat ding!!
kosten viel mee en het dynamosteuntje kreeg ik gratis mee, had ook steeds problemen met dat ding!!

beter krom erin dan recht ernaast
Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Ook ik zit met een dynamo probleempje;
Ik ben nog gauw een buggy (die Ruska Super die ik een tijd geleden verkocht heb) aan het bouwen voor een goede vriend van me,aangezien de regels met betrekking tot het inkorten van een chassis gaan veranderen. De buggy staat al een heel eind in elkaar, en nu ben ik met de bedrading bezig,maar ik ben het spoor even bijster...
Ik heb een universele kitcar kabelboom gehaald bij Paruzzi, en de motor is voorzien van een Bosch wisselstroomdynamo, waar zo'n drie-polige stekker op hoort. Mij is verteld dat dit er dus één is met een externe spanningsregelaar. Dus ik heb een spanningsregelaar gehaald (HÜCO 13 0216) maar ik heb eerlijk gezegt geen flauw idee hoe ik dit nu allemaal aan moet sluiten.
Heeft er iemand misschien een schema waarop staat hoe ik de wisselstroomdynamo, externe spanningsregelaar en startmotor aan moet sluiten aan de universele kitcar kabelboom?


Ik ben nog gauw een buggy (die Ruska Super die ik een tijd geleden verkocht heb) aan het bouwen voor een goede vriend van me,aangezien de regels met betrekking tot het inkorten van een chassis gaan veranderen. De buggy staat al een heel eind in elkaar, en nu ben ik met de bedrading bezig,maar ik ben het spoor even bijster...
Ik heb een universele kitcar kabelboom gehaald bij Paruzzi, en de motor is voorzien van een Bosch wisselstroomdynamo, waar zo'n drie-polige stekker op hoort. Mij is verteld dat dit er dus één is met een externe spanningsregelaar. Dus ik heb een spanningsregelaar gehaald (HÜCO 13 0216) maar ik heb eerlijk gezegt geen flauw idee hoe ik dit nu allemaal aan moet sluiten.
Heeft er iemand misschien een schema waarop staat hoe ik de wisselstroomdynamo, externe spanningsregelaar en startmotor aan moet sluiten aan de universele kitcar kabelboom?


'65 Ruska Sprinter Buggy (winterproject)
'78 Volkswagen T2 Pick-Up (sold)
'69 Volkswagen Kubel 181 (sold)
'75 Volkswagen Kever Pick-Up (sold)
'68 Bruvo Road Buggy (sold)
'95 Opel Astra F Stationwagon (daily ride)

'78 Volkswagen T2 Pick-Up (sold)
'69 Volkswagen Kubel 181 (sold)
'75 Volkswagen Kever Pick-Up (sold)
'68 Bruvo Road Buggy (sold)
'95 Opel Astra F Stationwagon (daily ride)

Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Als je de letters op de dynamo verbind met de letters op de regelaar ben je al een heel eind. Dan een extra draad van D+ naar het laadstroom controlelampje en klaar ben je.
Let there be Green
Re: Gelijkstroomdynamo vervangen door Wisselstroomdynamo
Oke,dat is duidelijk. Maar die spanningsregelaar zelf heeft geen massa nodig dan?
En dan dacht ik; van B+ een dikke rode draad naar de accu, de pluskabel van de accu naar het dikke contact op de startmotor, daar ook de dikke rode draad op die terug naar de zekeringkast loopt. En dan een draad van het contactslot naar de solenoid op de startmotor.
Please,correct me if i'm wrong!
En dan dacht ik; van B+ een dikke rode draad naar de accu, de pluskabel van de accu naar het dikke contact op de startmotor, daar ook de dikke rode draad op die terug naar de zekeringkast loopt. En dan een draad van het contactslot naar de solenoid op de startmotor.
Please,correct me if i'm wrong!

'65 Ruska Sprinter Buggy (winterproject)
'78 Volkswagen T2 Pick-Up (sold)
'69 Volkswagen Kubel 181 (sold)
'75 Volkswagen Kever Pick-Up (sold)
'68 Bruvo Road Buggy (sold)
'95 Opel Astra F Stationwagon (daily ride)

'78 Volkswagen T2 Pick-Up (sold)
'69 Volkswagen Kubel 181 (sold)
'75 Volkswagen Kever Pick-Up (sold)
'68 Bruvo Road Buggy (sold)
'95 Opel Astra F Stationwagon (daily ride)
