Advies gevraagd bij probleem met Solex Pict 34-3 carburateur

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
manx
Contacteer:

Re: Advies gevraagd bij probleem met Solex Pict 34-3 carbura

Bericht door manx » 08 okt 2012 22:37

budspencer schreef:Zoals je kunt lezen in de link die ik je mailde "De plug is van binnen voorzien van schroefdraad, je kunt de plug verwijderen door er voorzichtig een schroef van de knipperlicht lenskap in te draaien en dan de plug eruit te trekken/draaien" (vrije vertaling vanuit het engels "The brass plug in the bottom of the float bowl covers the pump inlet check ball. It should be internally threaded, a long rear turnsignal lens screw can be driven in a few turns and then used to extract the plug.")

Mijn conclusie is dan wel dat die kogel er niet via de plug is uitgekomen als de plug er nog in zit, dus dan moet hij via de onderkant eruit gevallen zijn. Hiervoor zijn er twee oorzaken denkbaar;

1.) de kogel was stuk en te klein waardoor hij door de opening kon vallen
2.) het gat in de carb behuizing is te groot geworden waardoor de kogel erdoor kon vallen.

In het eerste geval, de kogel vervangen. In het tweede geval je carb afschrijven en een nieuwe nemen omdat je deze behuizing op die plek niet kunt repareren.

Let wel op dat het per type Carb verschilt of er 1 of 2 balletjes in zitten. Ik weet niet of dit voor de 34PICT3 1 of 2 moeten zijn.
Dit is wat er bedoeld wordt en wat ik geprobeerd heb om te doen (zie foto hieronder).

Afbeelding

Het zal je niet verbazen dat die plug muur en muur vast zat/zit. Moet je dan alles op alles zetten met het risico dat je de boel vernield? Ik vond van niet, dus, actie gestaakt en gezocht naar een andere oplossing om te kijken of dat ventielkogeltje (of kogeltjes) er nog zat/zit.

De carburateur op z'n kant gelegd (zie foto hieronder) en...

Afbeelding

...de acceleratiepomphuis gedemonteerd (zie foto hieronder). En daar zag ik de kogeltjes zitten; de een heel goed zichtbaar en de ander, net zichtbaar (glimmend puntje) in het 'zwarte gaatje' en dus waar die hoort te zitten. Ik heb de carburateur gekanteld/geschud en ik zag het ventielkogeltje bewegen, of te wel, dit kogeltje zit zoals het hoort te zitten en rolt er ook niet uit. Kortom; goed gekeurd!

Afbeelding

Vervolgens, omdat ik de boel toch los had gehaald, even gekeken naar de werking en de staat van het membraam van de acceleratiepomp.

Hm, dit is dus een onderdeel van de bewerking waarover Hot Rod op haar site onder het hoofdstukje :arrow: Tech-Talk over rept. Ik snap ook wel waarom en dat het doet wat het moet doen, alleen de afwerking vind ik bijzonder lomp; het lijkt wel of op dit membraam botweg de slijptol is gezet (zie foto's hieronder).

Afbeelding
Afbeelding

Overigens, het membraam van de acceleratiepomp is onderdeel uit het standaard carburateur revisiesetje (zie foto hieronder). Dus...

Afbeelding

...het nut van de bewerking van het membraam is mij duidelijk, dus heb ik de Dremel erbij gepakt en het opstaande randje verwijderd (zie foto hieronder, sorry, is wat wazig).

Afbeelding

Daarna de hele boel weer in elkaar gezet met de onderdelen uit het :arrow: revisiesetje. De afstelling van de by-pass lucht- en brandstofmengsel afstelschroeven heb ik 'standaard' twee-en-een-half keer teruggedraaid.

En nu de verrassing van de dag:
Nadat ik de carburateur op het spruitstuk had gemonteerd, startte de buggy na enig aanhouden (de vlotterkamer moest natuurlijk eerst met benzine vollopen) zonder problemen; en dit dus nadat ik een kogeltje uit de schoonmaak actie had overgehouden!

Voor de zekerheid gelijk maar een testrit gedaan van zo'n 50 kilometer; geen problemen ondervonden. De motor liep weer als een zonnetje! Alleen het stationaire toerental lag wat hoog, dus die heb ik enigszins bijgesteld. Aan het brandstofmengsel schroef ben ik verder niet geweest; dat stellen we binnenkort wel af wanneer we de CO waarde van de uitlaatgassen kunnen meten.

Einde verhaal...

Grtz. Henny aka Manx

bonne

Bericht door bonne » 10 okt 2012 14:46

waarom moest het randje eraf. :?:

wil graag alles weten. :wink:

heb ook zo'n zetje liggen :)

groeten bonne

bug

Bericht door bug » 11 sep 2015 21:22

eens van onder het stof halen hoe is het afgelopen daar ik zelf ook zit te sukkelen

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 13 sep 2015 10:04

@bonne: ik probeerde de info die hierover is gegeven nog vanaf de Hot Rod website te halen, maar ik zag dat die is aangepast. Heeft iets te maken met de 'slag' die het membraan kan maken. Met rand is die minder dan zonder...

@bug: ik had toch problemen met de acceleratie en wat ik ook deed, die bleven aanhouden bij deze Chinese imitatie carburateur. Dus uiteindelijk heb ik 'm weggegooid en een echte Solex Pict 34-3 gekocht. Die zit er, en zonder problemen, nu twee jaar op...

bug

Bericht door bug » 16 sep 2015 21:28

ondertussen zijn ze hier ook opgelost

Plaats reactie