RDW en import na 1-1 17

Brand maar los
eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 06 okt 2017 11:38

Ik heb net de RDW keuringsperikelen achter de rug.
Begin augustus heb ik een Zweedse buggy gekocht. Eigenlijk was ik op zoek naar een deserter, maar ik ben gevallen voor deze, net als wel eens met een mooie vrouw gebeurt.
Op de papieren was duidelijk vermeldt, dat het een vw variant "ävkorted"was.
Het karretje had wat probleempjes, zoals een lekkende benzinetank en de koppelingskabel lag gewoon los in de tunnel. Die verholpen en op naar de RDW.

Daar begon de ellende, na een kort inspectierondje langs en onder de auto, zei de keuringsman, dat ie naar binnen moest, dan weet je al dat het mis is.
Na minstens 20min. verscheen ie weer en deelde mede dat er toch wat beren op de weg waren.
Ik moest aantonen dat de buggy al zo rondliep voor 1jan 17 zoals ik die nu in het keuringstation stond.
Dit door foto's en documenten, zoals tuv/papieren.
Het probleem was dat de vorige eigenaar, na 1-1-17 de auto had gekocht en na 2 maanden weer aan mij had doorverkocht, was dit niet gebeurt dan was er niks aan de hand , zei ie.

Gelukkig stond op de papieren ook de 2de eigenaar voor mij. Na wat googlen, bellen en mailen stroomden de foto's en een apk papier binnen.
Dit alles weer doorgemaild naar het RDW keuringsstation, daar op kwam geen reactie.
Maar weer een herkeuringsafspraak gemaakt, en de keuringsmannen de foto's in de handen gedrukt.
Die zeiden meteen dat ze niet konden vertellen/ bevoegd waren of dit voldoende was en dat ik binnen 3 dagen zou worden egbeld.
DIt gebeurde dan ook uiteindelijk en het was ok.

Wat ik hiermee wil vertellen dat je moet zorgen bij import van een buggy, dat je al met de vorige eigenaar regelt, dat je foto's en of tuv papieren meekrijgt, anders wordt het een harde kluif met die RDW.
De keuringslui waren wel aardige gasten, die zaten er ook een beetje mee in hun maag, maar het beleid wordt ergens achter het buro gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door eliminator 44 op 10 okt 2017 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
makkie
Berichten: 2069
Lid geworden op: 18 mar 2009 21:53
Locatie: meppel

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door makkie » 07 okt 2017 08:45

we willen graag de regels kennen en er van leren,maar eigenlijk verandert het zo snel dat je het gewoon niet weet.
dit verhaal is gelukkig goed afgelopen maar blij dat je het deelt met ons.

ook weer aan aparte leuke buggy trouwens
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 07 okt 2017 18:12

Gistermiddag nog even naar het RDW keuringsstation geweest om een formulier op te halen nodig om de bpm aangifte te doen.De keurmeester vertelde dat het verbod op het bouwen van nieuwe buggys Europa breed is. Dus je kunt niet uitwijken naar een ander land,als het in Nederland niet lukt om een kenteken te krijgen.Tevens had ik aan het Zweeds apk formulier te danken dat ik de Nederlandse registratie kreeg, anders had ik een leuke buggy gekocht, die ik niet meer op kenteken kreeg.

btw de voorwielen "springen" erg op en neer op de snelweg, de druk in de banden heb ik al verlaagd naar 2 bar, maar dat helpt maar minimaal. Waarschijnlijk zitten er nog de schokbrekers uit 1970 onder.Nu zag ik dat er mooie oplossingen zijn van red9. Is de goedkope oplossing afdoende of moet je voor de dure gaan? Racen ga ik er niet mee maar het moet wel goed zijn.

Gebruikersavatar
makkie
Berichten: 2069
Lid geworden op: 18 mar 2009 21:53
Locatie: meppel

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door makkie » 08 okt 2017 08:21

ik heb geen ervaring met red9,ik heb zelf gewoon soepele schokdempers onder mijn buggy's en de bandenspanning nooit boven de 2 bar,eerder zachter,bij de zwaardere kever is 1.4 voorgeschreven
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

Gebruikersavatar
manx
Berichten: 1270
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:15
Locatie: Amersfoort - UT (NL)
Contacteer:

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door manx » 08 okt 2017 11:10

eliminator 44 schreef:(...)
btw de voorwielen "springen" erg op en neer op de snelweg, de druk in de banden heb ik al verlaagd naar 2 bar, maar dat helpt maar minimaal. Waarschijnlijk zitten er nog de schokbrekers uit 1970 onder.Nu zag ik dat er mooie oplossingen zijn van red9. Is de goedkope oplossing afdoende of moet je voor de dure gaan? Racen ga ik er niet mee maar het moet wel goed zijn.
Ha Eliminator,

Ik had onder mijn buggy ook standaard kever schokbrekers zitten; hij 'stuiterde' als een pingpongbal. Heb er sinds 2012 (rode) Koni's onder zitten; kost wat, maar dan heb je ook wat! Deze schokbrekers zijn verstelbaar (van zacht naar hard).

Lees hier een topic over de rode Koni's: http://www.buggyvrienden.eu/forum/viewt ... =75#p25183

Kortom, ik kan je die Koni's van harte aanbevelen. En ja, die bandendruk voor; die moet naar beneden. Ik heb ze op 1,2 bar staan.

Voor dat ik het vergeet: Je hebt een leuke buggy. Keep up the good work!

Overigens, zit aan de vooras de stabilisator stang er nog op? Als je de schokbrekers vervangt, haal die stang er dan ook gelijk af, want die is op je buggy totaal overbodig.

Ik heb er hier http://www.buggyvrienden.eu/forum/viewt ... tor#p28687 iets over geschreven.

Los van dit alles is het raadzaam je buggy, na (alle) aanpassingen aan het onderstel, eens te laten uitlijnen. Een goed en betrouwbaar adres hiervoor is Hot Rod Doesburg en lees dit verhaal eens :arrow: https://www.hotrod.nl/PDF/Uitlijninfo.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes met je schokbreker keuze en alle andere aanpassingen/verbeteringen.

Grtz. Henny aka manx

Btw: wat is je 'gewone' roepnaam?

Gebruikersavatar
J3NS
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 apr 2016 15:02
Locatie: Sassenheim

RDW en import na 1-1 17

Bericht door J3NS » 08 okt 2017 22:10

Jammer dat je ook in andere landen geen buggy's meer mag bouwen, aan de andere kant snap ik het ook wel.
Maar toch is jammer...

Veel plezier met de jouwe!
Vind het een mooi model
CAO and head of research and development van Tobben & CO
- Ruska Sprinter (1972)
- DKW RT 98 (1936)

eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 10 okt 2017 17:14

manx schreef: Heb er sinds 2012 (rode) Koni's onder zitten; kost wat, maar dan heb je ook wat! Deze schokbrekers zijn verstelbaar (van zacht naar hard).

Lees hier een topic over de rode Koni's: :arrow: http://www.buggyvrienden.eu/forum/viewt ... =75#p25183" onclick="window.open(this.href);return false;


Overigens, zit aan de vooras de stabilisator stang er nog op? Als je de schokbrekers vervangt, haal die stang er dan ook gelijk af, want die is op je buggy totaal overbodig.


Los van dit alles is het raadzaam je buggy, na (alle) aanpassingen aan het onderstel, eens te laten uitlijnen. Een goed en betrouwbaar adres hiervoor is Hot Rod Doesburg :arrow: (https://www.hotrod.nl/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) en lees dit verhaal eens :arrow: https://www.hotrod.nl/PDF/Uitlijninfo.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes met je schokbreker keuze en alle andere aanpassingen/verbeteringen.

Grtz. Henny aka manx

Btw: wat is je 'gewone' roepnaam?
Ja dat topic over de Koni's had ik gevonden, ook dat de lui ermee tevreden waren. toch vraag ik me af of de goedkope red9 oplossing, het vervangen van de torsistaaf, door een vaste stang/as, niet beter is.
De stabilisatorstang zat er niet op.
Roepnaam, Jo.

Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 1991
Lid geworden op: 01 jan 2010 12:09

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door Wim » 10 okt 2017 17:58

Die Koni's zijn classic uitvoering, echte aanrader. Weggedrag gaat met 150 procent de goede kant op.

Gebruikersavatar
Bbart
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2013 18:42
Locatie: Afferden

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door Bbart » 13 okt 2017 14:46

Wim schreef:Die Koni's zijn classic uitvoering, echte aanrader. Weggedrag gaat met 150 procent de goede kant op.
De rode koni's gaven bij mij ook een flinke verbetering, samen met het (goed) vastzetten van het voorruitframe is het rammelen en stuiteren een stuk minder.
Maar ik blijft toch kijken naar de (dure) red9 oplossing, ook omdat het er gewoon mooi uit ziet. 8)

eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 14 okt 2017 22:39

Bbart schreef:
Wim schreef:Die Koni's zijn classic uitvoering, echte aanrader. Weggedrag gaat met 150 procent de goede kant op.
De rode koni's gaven bij mij ook een flinke verbetering, samen met het (goed) vastzetten van het voorruitframe is het rammelen en stuiteren een stuk minder.
Maar ik blijft toch kijken naar de (dure) red9 oplossing, ook omdat het er gewoon mooi uit ziet. 8)
Een stuk minder, maar niet helemaal.
Welke oplossing pak je, de wishbone of het vervangen van de torsiestaven?

Gebruikersavatar
Bbart
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2013 18:42
Locatie: Afferden

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door Bbart » 15 okt 2017 07:55

De wishbone as vind ik er gewoon mooi uit zien.
Door het verlagen van de vooras klopt de geometrie gewoon niet meer van de originele as, maar misschien als je alleen verlaagde spindels er op hebt is het misschien anders. Ik heb alleen (rij)ervaring met verstelbare assen op zowel de kever en de buggy.
Ik heb wel een kever met verlaagde spindels op een originele as, maar die is nog niet rijklaar.
Die moet sowieso eerst klaar voordat ik de buggy verder ga verbouwen.

Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 1991
Lid geworden op: 01 jan 2010 12:09

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door Wim » 15 okt 2017 10:13

Als jullie bezig zijn met verlagen etc blijft van het originele weg gedrag van een kever weinig meer over.
Zul je diverse opties moeten proberen wat beste bij je buggy en jou als bestuurder past.
Neem dan wel altijd verstelbaar spul ook de schokbrekers. Kun je proef draaién. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Wim op 31 jan 2018 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bbart
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2013 18:42
Locatie: Afferden

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door Bbart » 15 okt 2017 11:38

Wim schreef:Als jullie bizich zijn met verlagen etc blijft van het originele weg gedrag van een kever weinig meer over.
Zul diverse opties moeten proberen wat beste bij je buggy en jou als bestuurder past.
Neem dan wel altijd verstelbaar spul ook de schokbrekers. Kun je proef draaién. :mrgreen:
Precies wat ik bedoel inderdaad, en uitlijning is ook erg belangrijk dat is bij mijn buggy nu ook dramatisch...

eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 15 okt 2017 17:54

Wim schreef:Als jullie bizich zijn met verlagen etc blijft van het originele weg gedrag van een kever weinig meer over.
Zul diverse opties moeten proberen wat beste bij je buggy en jou als bestuurder past.
Neem dan wel altijd verstelbaar spul ook de schokbrekers. Kun je proef draaién. :mrgreen:
Nee ik doe 'm niet verlagen.

eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 08 nov 2017 13:13

Vandaag langs de bandenboer geweest met de voorwielen, om te laten checken/balanceren.
Hierbij is aan het licht gekomen dat de velgen slag vertonen. In de 14inch velgen is een hart 4x130 gelast, niet professioneel. Tevens had ik gezien dat er verschillende remklauwen inzitten. Aan een is met de haakse slijper materiaal weggehaald, waarchijnlijk omdat ie niet paste in de 14 inch velg.
Eerst maar eens een nieuwe setje remklauwen bestellen en dan waarschijnlijk nieuwe velgen laten maken.Een maatje groter.
Vandaar dat ie voor wat "hobbelt". :(

Plaats reactie