taxatie en verzekering

Brand maar los
Plaats reactie
manx
Contacteer:

taxatie en verzekering

Bericht door manx » 19 mar 2017 11:03

Ha buggyvrienden,

Voor mij (en ik denk dat dit ook voor andere buggyvrienden geldt) is het binnenkort (bij mij april) weer tijd voor de prolongatie van de buggyverzekering. Nu, die van mij heeft een all-risk dekking en dit betekent dat ik om de drie jaar de buggy moet laten taxeren.

Gisteren, zaterdag 18 maart, hield de Oldtimer Club Nijkerk, een leuke club bij mij in de buurt waar ik nu twee jaar lid van ben, een taxatiedag en werd mijn buggy getaxeerd door Adri Wisse van Interclassics uit Zeewolde. Adri is beëdigd taxateur en heeft veel kennis van oldtimers. Geen idee of hij ook bekend was met buggy's, dus dat had ik van te voren maar even gecheckt; dat zat dus wel goed.

Neemt niet weg dat je zelf ook je verhaal moet doen, gesterkt door bijvoorbeeld aanwijzingen te geven waar de taxateur op moet letten, aanvullende foto's, beschrijvingen, rekeningen en, indien voorhanden, eerdere taxaties.

Ik breng het onderwerp 'taxatie en verzekering', los van de prolongatie die eraan staat te komen, graag onder jullie aandacht, want ik zie hier op het forum mooie (nieuwe dan wel (deels) restauratie) projecten voorbij komen, en dan is het zeker het overwegen waard om je buggy een keer officieel te laten taxeren. Immers bij schade, bijvoorbeeld veroorzaakt door derden, is het lastig om de waarde van jouw 'trots & vreugde', jouw 'bloed zweet en tranen' in te schatten. Voordat je het weet, word je afgescheept met een fooi.

En voor het geld hoef je het niet te laten; de taxatie kostte mij 90 euro (incl. btw). Goed, dat was dan een speciaal tarief voor de leden van de OCN. Maar ik verwacht dat je als club, maakt niet uit welke, dus ook 'buggyvrienden' dat altijd voor elkaar krijgt wanneer je 5 of meer taxaties tegelijkertijd laat uitvoeren. Overigens een ‘normale’ taxatie bij Adri in Zeewolde kost € 100, een taxatie ‘aan huis’ kost € 140.

Na de taxatie ontvang je dan een taxatierapport dat gebruikt kan worden voor je verzekering. Enfin, gister dus die taxatie, komende week krijg ik het rapport met de waarde bepaling digitaal toegestuurd; vingers gekruist... :P

Als ik die binnen heb, laat ik jullie het resultaat nog weten.

Grtz. Henny aka Manx

J3NS

taxatie en verzekering

Bericht door J3NS » 19 mar 2017 22:26

Haha Diverse club daar, van een amerikaan en een Kattenrug tot een heuze MB Trac!
Nee, alle gekheid op eev stokkie natuurlijk, ben benieuwd wat die "waard" is, want sinds het niet meer inkorten schieten ze omhoog lijkt het wel
CAO and head of research and development van Tobben & CO
- Ruska Sprinter (1972)
- DKW RT 98 (1936)

manx
Contacteer:

Re: taxatie en verzekering

Bericht door manx » 24 mar 2017 17:46

J3NS schreef:(...) ben benieuwd wat die "waard" is, want sinds het niet meer inkorten schieten ze omhoog lijkt het wel
Inderdaad Jens en wees maar zuinig op die van jou.

Taxatierapport, mooi en goed onderbouwd, heb ik gisteravond binnen gekregen; taxatiewaarde 17.500 euro, inclusief btw.

Ben content met de waardebepaling en ja, voor de criticasters; het is (maar) een taxatiewaarde, want met dit soort zaken blijft het ook altijd wat de gek ervoor geeft.

Goed, verkopen doe ik mijn buggy toch niet en waar het mij om gaat is dat ik bij een accident niet wordt afgescheept met een fooi.

Gert

Bericht door Gert » 25 mar 2017 19:31

Henny, het feit dat je buggy een officiële Meyers Manx is, heeft dat nog invloed op de taxatiewaarde denk je? Je betaalt daar bij aanschaf per slot van rekening meer voor dan voor een identieke clone. M.a.w. hebben de echte badges en tags een waardeverhogende werking? Wat zegt een taxateur hierover?

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 26 mar 2017 08:34

Yep, dat maakt uit; de taxateur heeft dit feit zeker mee laten wegen en het typeplaatje/serienummer wordt ook vermeld in de rapportage.

Heb jij jouw MM al laten taxeren?

Uiteraard gaat het, net als bij mij, niet om de verkoopwaarde, maar om de herstel-/vervangingswaarde mocht je schade rijden of bij diefstal (bij een volledige casco verzekering).

Gert

Bericht door Gert » 26 mar 2017 11:42

De mijne is ook getaxeerd om bij schade een redelijk bedrag te kunnen ontvangen. Ik hoop het echter nooit mee te maken.

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 26 mar 2017 20:36

Gert schreef:(...) Ik hoop het echter nooit mee te maken.
Same here!

Plaats reactie