Op bezoek bij Bruce en Winnie Meyers

Brand maar los
Plaats reactie
manx
Contacteer:

Op bezoek bij Bruce en Winnie Meyers

Bericht door manx » 03 mei 2016 22:05

Donderdag 28 april jl. was het dan eindelijk zover...

Mijn trip (werk en privé) naar de VS, van Los Angeles - Santa Monica, naar Las Vegas, vervolgens naar San Francisco en vanuit daar via de Pacific Highway naar San Diego aan de grens met Mexico, die op 14 april begon, liep zo'n beetje op z'n eind.

Anderhalve maand na zijn negentigste (!) verjaardag (12 maart jl.) kon ik Bruce Meyers die donderdag dan eindelijk persoonlijk gelukwensen. Wat een held; enigszins slecht ter been (gewoon rustig aan doen), ziet ook alles niet meer zo scherp (rijdt nog wel gewoon auto - ook rustig aan), is hij nog zeer scherp van geest en vol humor. En, niet te vergeten, nog altijd een charmeur; "I love girls", heeft hij meermaals uitgesproken. Kennelijk maakt het niet meer uit wanneer je negentig bent; hij zat gewoon te sjansen met mijn vriendin Rita waar Winnie en ik gewoon bij zaten; wat een baas!

We hebben lekker 4,5 uur zitten kletsen over van alles en nog wat, geluncht en uiteraard veel buggy-talk gebezigd. Zelfs Rita, die niet zoveel heeft met buggy's, deed lekker mee. We kregen van Bruce een persoonlijke rondleiding, inclusief tekst en uitleg, door zijn garage en werkplaat(sen) met interessante projecten. Ik mocht zelfs een geheim project van hem zien en hoe hij daarmee te werk gaat; alleen ik mocht er geen foto's van maken, dat heb ik uiteraard gerespecteerd.

Ik vertelde over het buggyboek wat Jan en ik aan het schrijven zijn en heb hem de dummy gegeven waarin zijn voorwoord staat. Bruce vertelde mij zowaar dat hij ook met een buggyboek bezig is en dat vooral het beschrijven van de details hem veel tijd kost. Hey, een feest der herkenning... Hij vertelde ook dat ie nog graag naar Lapland zou willen. Haha, die man moet dan wel 100 worden om zowel zijn boek af te krijgen alsmede zijn, nu nog geheime, nieuwe project en om die trip naar Lapland te maken. Uiteraard heb ik hem en Winnie, wanneer zij dit echt gaat doen, op de heen- of terugreis bij ons uitgenodigd.

Ons bezoek werd afgesloten door naar een film te kijken die speciaal voor hem door Paige Helms, de (kantoor)assistente van Bruce en Winnie, was gemaakt n.a.v. zijn negentigste verjaardag.

Oké, zal nog wat foto's plaatsen; o.a. van het "Internationale Hoofdkantoor van Meyers Manx" - zoals Winnie dat met een glimlach pleegt te zeggen, van Old Red en ander mooi spul dat in de garage/werkplaats stond en van Bruce met Buggyvrienden badge, die ik speciaal voor hem, met dank aan Kees en Ron, had meegekregen.

Later!

Grtz. Henny aka Manx

manx
Contacteer:

Re: Op bezoek bij Bruce en Winnie Meyers

Bericht door manx » 03 mei 2016 23:09

Okay, dan nu wat foto's...

Afbeelding

Ik kreeg van zowel Kees aka Sjees als Ron grote en kleine Buggyvrienden patches en stickers. Ik heb ze namens alle Buggyvrienden aan Bruce en Winnie gegeven. Ze waren er blij mee en zullen de extra patches aan hun Amerikaanse buggyvrienden uitdelen. Op deze foto bedankt Bruce de Buggyvrienden: "Thank you Buggyvrienden for the patches and stickers."

O en ja, als ik dit zo terug zie, dan ziet het er misschien wat sullig uit allemaal; maar zo werd het zeker niet ervaren.

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 03 mei 2016 23:14

Een persoonlijke rondleiding door de garage van Bruce, uiteraard voorzien van veel 'buggy-babbels'. De buggy's staan onder afdek hoezen opgesteld; niet zozeer voor de regen, eerder voor het vele stof(zand). Het was telkens weer een feest om een buggy's te mogen 'onthullen'... :-D

Afbeelding

Old Red, de eerste Meyers Manx en waar het off road racen voor auto's in America allemaal mee begonnen is, vierde in 2014, na volledig gerestaureerd te zijn, haar 50ste verjaardag!

Afbeelding

Hey, Old Red met 'ogen'? Kennen wij dit niet ergens van? Jazeker, uit de Cars animatiefilm Radiator Springs 500 1/2 van Pixar (Pixar is nog altijd een losse afdeling binnen Disney) waarin Old Red als Sandy Dunes een rol opeist. Het trieste van dit verhaal is dat Bruce hiervoor geen cent van Pixar of Disney heeft ontvangen; ook niet van speelgoed fabrikant Mattel die de productie en marketing van Cars speelgoed voor haar rekening neemt. Bruce en Winnie namen een advocaat in de armen met ervaring in rechten en licenties binnen de automotive industrie. Advocaten die ondermeer Ford Motors vertegenwoordigen in heikele zaken; de Meyers dachten wel dat ze goed zaten. Maar na minstens 7.000 dollar aan advocaatkosten te hebben uitgegeven zonder ook maar zicht te hebben op enig resultaat, hebben de Meyers de handdoek in de ring gegooid. Tja, Bruce Meyers en het recht hebben op licenties en/of kopierecht(en), het is niet de meest succesvolle combinatie en dat was in het verleden ook al zo; "It's the story of my life." Het bord met de ogen heeft Bruce zelf gemaakt en bij de presentatie waar autofabrikanten door Pixar waren uitgenodigd voor een presentatie, heeft Bruce 'Old Red met ogen' voor het gebouw gezet waar de presentatie werd gegeven om zo een statement af te geven. Hoewel de Pixar spreker in verlegenheid werd gebracht, heeft het Bruce niets opgeleverd anders dan een rechte rug, trots en eigenwaarde.

Afbeelding

Een Manxter mag natuurlijk niet in de collectie ontbreken. En ja, ik vroeg mij al af of hij zijn eigen buggy's nu ook ging signeren (zie daarvoor de handtekening van Bruce op het dashboard). Deze "Just Right Yellow" Manxter heeft Bruce niet zelf gebouwd, maar van iemand overgenomen die een Manxter kit (no. 33) wel bij hem had gekocht. Toen de buggy gereed was en de eigenaar Bruce tegen kwam op een evenement, heeft de vorige eigenaar Bruce om een handtekening gevraagd, vandaar dus.

Afbeelding

En check dit dan; een replica van het origineel uit de film The Thomas Crown Affair (1968), waarin Steve McQueen Faye Dunaway op een ritje in deze aangepaste Meyers Manx buggy, voorzien van een 6 cilinder Corvair motor, trakteert...

Afbeelding

Ja, en deze dan! De volledig gerestaureerde en in ere herstelde rode Meyers Manx met startnummer 10 die de Baja 1000 reed met achter het stuur Vic Wilson en navigator Ted Mangels. Zij verreden deze harde offroad rit in 27 uur en 38 minuten; een nieuw record en daarmee een verbetering van het oude record met 3,5 uur! Tja, dit zijn wel de buggy's die je, wanneer je de kans krijgt, gezien (en aangeraakt) moet hebben... ;)

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 03 mei 2016 23:18

En we zijn weer terug in het kantoor van Bruce, Winnie Meyers en hun assistente Paige Helms...

Afbeelding

Hier ligt veel, zoals zij dat noemen, "Apparel n' Stuff"; zeg maar de winkel van Sinkel van Meyers Manx.

Afbeelding

Links staat Paige Helms, de algemeen assistent van de Meyers en inmiddels onmisbaar. Zij heeft de video film over het leven van Bruce gemaakt t.g.v. Bruce zijn 90ste verjaardag. Ik heb m nog niet online gezien, ander had ik er wel een linkje naar toegemaakt.

Afbeelding

Het was een interessante ontmoeting en waar we in het kantoor van de Meijers een ontspannen en zeer plezierig gesprek voerden.

Afbeelding

De fotocollage, waarop te zien is hoe Bruce te werk ging bij de ontwikkeling van de eerste fiberglass dune buggy, is bijzonder. Eigenlijk is alles aan Bruce bijzonder en hij wordt gelukkig bij de wetenschap dat zoveel mensen blij zijn met zijn creatie, of zoals hij zelf pleegt te zeggen; "A buggy produces more smiles per mile than any other car".

En zo is het Bruce, dank daarvoor; op naar de 100!

makkie

Bericht door makkie » 04 mei 2016 07:31

mooi verslag en foto's, zien we graag hier
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

marc

Bericht door marc » 04 mei 2016 10:21

Geweldig wat een baas

harm en ineke en maik
Rit organisator

Bericht door harm en ineke en maik » 04 mei 2016 12:22

mooi verslag en zeker bijzonder om zo bij hem te mogen komen.

gr harm
Afbeelding

Wilcoivette

Bericht door Wilcoivette » 04 mei 2016 14:42

mooi hoor !!! {-06 {-06 , ok de foto's... {-06 {-06 En ik ben niet jaloers..... :-o
GP MK1 project

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 05 mei 2016 16:17

Afbeelding

Haha... Ja, dank jullie wel; het was ook erg leuk om mee te maken. Foto's zijn of door mij, of anders door Rita, mijn vriendin (hier samen met Bruce), gemaakt...

Sjees

Bericht door Sjees » 05 mei 2016 18:08

Nice ,wat een verslag zeg.
Afbeelding

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 05 mei 2016 20:22

Ha Kees, je weet nu iig dat de patches goed terecht zijn gekomen... :)

Sjees

Bericht door Sjees » 05 mei 2016 22:08

Wat een wereld daar,toch heel apart,
Vooral dat pixar verhaal.
Maar zal het nog paar keer doornemen.
Zoveel tekst ,tjeemig
Afbeelding

Plaats reactie