[Togt] Bounty Hunter

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
togt
Site Admin

Re: [Togt] DREAM - Bounty Hunter

Bericht door togt » 30 apr 2012 20:41

Weet iemand trouwens wat voor een vooras er op een 1967 Kever zit? Dan kan ik vast rondkijken naar een passende. Aan de ene kant wil ik hem zo snel mogelijk rijdend hebben, aan de andere kant denk ik aan schijfremmen, 4x130 en verstelbare vooras. Iemand tips?
Eigen project (NIET MEER :(): Hier

64 Notch

Bericht door 64 Notch » 30 apr 2012 20:54

Dat is het nieuwe type vooras met fuseekogels, niet meer het oude type met bundbolzen.

Afbeelding
Let there be Green

togt
Site Admin

Bericht door togt » 30 apr 2012 22:15

Dank Notch! Ga ik daar vast naar op zoek. Gert: pure hebzucht? Ik vind het mooier staan, betere koeling/performance dan trommels?

Wim

Bericht door Wim » 30 apr 2012 22:29

@ Togt je bent al goed op weg zo te lezen. Je wild het ineens goed aanpakken maar je budjet was niet zo ruim.

Net wat Gert zegt waar om dan voor schijven, trommels werkt ook heel best.

Als je ff door spaart kun je over x tijd achterschijven plaatsen das is pas performance, en super remmen op de aangedreven wielen.

Gr Wim.

togt
Site Admin

Bericht door togt » 30 apr 2012 22:35

Jullie hebben ook groot gelijk, ik stel mijn wensen bij: eerst rijdend en gewenste body, dan tweaken! Meende me wel te herinneren dat IRS achterkant ook meestal schijfremmen betekende, of is dat niet zo?

scrapheap

Bericht door scrapheap » 30 apr 2012 23:51

Irs achterkant betekend dus niet standaard schijfrem..
schijfremmen zitten op de vooras.
Maar als ik je mag adviseren (ongeacht wat ander zeggen) schijfremmen op de vooras is gewoon een eerste vereiste op een voertuig waar wat sportiever mee wordt gereden..

Even helemaal mee eens een goed afgestelde trommelrem remt net zo hard als en schijfrem :!:
Alleen een schijfrem is zelf stellend en een trommel niet. en alleen zolang hij niet te heet wordt.
Dus merk je niet (minder) dat de trommel bijgesteld moet worden maar je remwerking wordt wel minder...
Ook is de koeling van schijven beter tov trommels en heb je dus minder last van Remfading
(gasbellen door temp. in de remolie)
En remmen met schijven is beter doseerbaar dan met trommels..
En schijven zijn lichter dan trommels dus een lager onafgeveerd gewicht dus betere weg ligging.
In het onafgeveerd gewicht teld gewicht tov afgeveerd gewicht een factor 3 meer..
Niet dat dat de meeste buggy rijders zullen merken.. maar scheeld wel.

Als je de keus hebt... Schijven op de vooras
Wil je toch eerst trommels hebben dan heb ik nog wel een setje voor je liggen
Spindels, lagers, trommels en remvoeringen Alleen geen remcilinders meer (gebruikt gooi ik altijd gelijk weg) zou ik toch altijd nieuw plaatsen..

Robert Jan
Afbeelding

togt
Site Admin

Bericht door togt » 01 mei 2012 08:19

He RobertJan, dank voor je input. Die schijven gaan er echt wel komen, maar wel blij dat men me hier ook wijst op de extra kosten voor zo'n setje. Mocht ik er tegenaanlopen wordt het remschijven, anders eerst de goedkoopste oplossing.

scrapheap

Re: [Togt] Bounty Hunter

Bericht door scrapheap » 01 mei 2012 10:31

Achter schijven is idd een discusiepunt of het wel of niet beter is..
Het is minder snel nodig dan voor.. en ja met schterschijven heb je sneller dat de achterwielen blokkeren maar dat komt niet alleen door de schijven maar door het hele systeem.
De HRC van een kever is niet gemaakt/ontworpen voor schijvremmen.. maar als je bij achterschijven een goede rembelansregelaar er tussen zet die je juist afstel dan is dat probleem ook weg..
Nogmaals met schijven rem je niet harder dan met trommels.. met beide systemen kan je remmen tot je wiel blokeerd En net voor het blokkeren remt de auto het hardst..
Maar met schijven han je dat rempunt makkelijker doseren/opzoekken..
En schijven koelen beter omdat er minderwarte in de staalmassa blijft zitten.
Schijven zijn lichter en zelf stellend../minder onderhoud en altijd goed afgesteld ..

Dus voor gewoon rijden zijn trommels gewoon goed genoeg.. Maar schijven geven net een beetje meer en vind het persoonlijk veel fijner rijden..
Heb op de Baja erst schijven rondom gehad en heel snel vervangen door schijven en op de 69er kever heb ik nog steeds rondom trommels.
Op mij rail en B1 in aanbouw en nu dus ook op de Baja heb ik schijven..

Ombouw set kost met nieuwe spullen .. spindels/lagers/schijven/stofplaten/remklauwen en blokken
bij Andree v Wijlen in Wijk en Aalburg zo'n 300 euro (Nieuwjars aanbiedingen die hij elkjaar op het KWF heeft) gebruikt is hewoon goed ondkiken en zien wat er te koop is..

Robert Jan
Afbeelding

Gotnos

Bericht door Gotnos » 01 mei 2012 11:45

balansregelaar tussen voor en achter kan maar ik heb de ervaring dat dat niet echt nodig is (bij mij althans) heb voor ombouwset kever schijven en achter scorpio schijven en klauwen.

togt
Site Admin

Bericht door togt » 03 mei 2012 22:05

Ok, we gaan nu erg kort door de bocht, maar moest hem gewoon hebben:
http://keversite.nl/prikbord/adv.php?id=29518" onclick="window.open(this.href);return false; heb ik laten reserveren: zit ALLES op wat ik nodig heb aan onderstel. Alleen de versnellingsbak is pendelas, niet IRS. Maar goed, die valt, samen met chassis, wel weer te verkopen.

Graag jullie reactie waar ik nog op moet letten, ga maandag kijken naar dit onderstel.

Wat zit erbij:
- Goed chassis (compleet met papieren (op dit moment geschorst), geheel gerestaureerd. Onder andere voorzien van nieuwe bodemplaten
- verlaagde spindels,
- verbrede stalen velgen met brede nieuwe banden (voor 205 achter 225).
- Nieuwe stabilisatorstangen
- nieuwe schokdempers etc
- incl. goede versnellingsbak
- 1300 AB motor die is voorzien van nieuwe beplating, nieuwe monza uitlaat (zit wat vliegroest op) nieuwe bougie's, kabels, etc

Bovi

Bericht door Bovi » 03 mei 2012 22:08

Ziet er mooi uit en bouwjaar 75 is toch ook goed?
Moeten er wel gordels in volgens mij en ruitesproeiers op
wie goed doet die goed ontmoet

togt
Site Admin

Bericht door togt » 03 mei 2012 22:13

Ik zet alles over op mijn ingekorte chassis, dus binnenkort een 1975 compleet gerestaureerd chassis te koop inclusief versnellingsbak

Bovi

Bericht door Bovi » 03 mei 2012 22:14

Kijk das handig {-23
wie goed doet die goed ontmoet

scrapheap

Bericht door scrapheap » 03 mei 2012 23:28

Enigste wat ik op dit chassis heb aan te merken is de stoel bevestiging..
Volgens mij hoord er op de bodem van een 75er een driepunts bevesteging ipv de twee rails..

maar als je de bodem toch weer gaat verkopen dan zou ik me daar niet druk om maken..

Verder {-06
Afbeelding

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 04 mei 2012 14:58

togt schreef:Ik zet alles over op mijn ingekorte chassis, dus binnenkort een 1975 compleet gerestaureerd chassis te koop inclusief versnellingsbak
Welke type versnellingsbak is dit? Code staat op de bak (zie onderstaande illustratie).

Afbeelding

Plaats reactie