Volkswagen Buggy 1/24

Alles over miniaturen en modelbouw
ybor56

Volkswagen Buggy 1/24

Bericht door ybor56 » 27 dec 2008 21:25

Goeavond Buggyvrienden.

Beetje stil in het miniatuurdeel van het forum dus ben ik maar gestart met de bouw van een VW Kever in schaal 1/16 op het modelbouwforum http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=19793 en ga ik hier beginnen met het bouwen van een Buggy 1/24. Een en ander in verband met een aantal ideen die ik kreeg omdat er binnen de club maar een heel paar Buggy-modelbouwdozen bij de leden schijnen te zijn en deze dus onderdelen missen.
Om een lang verhaal lang te maken ga ik zelf eerst eens proberen of ik met m'n eigen voorraad dozen en junk iets kan maken wat erg op een Volkswagen-Buggy lijkt.

Afbeelding Afbeelding
Even gouw een '66 VW Kever van Tamiya geplunderd en het komplete onderstel in elkaar geplakseld. Inclusief voor en achtertrein. Verder een 5euro friktie-Buggy van onbekende schaal (ongeveer 1/24, dat dan weer wel :D ) en een heel klein sirkelzaagje 8) .

Als je dan gaat meten met een gewone centimetert dan is de wielbasis van de modelkevert 9,8cm. Dat maal 24 is 235,2cm :shock: .

Afbeelding Afbeelding
Laat nu de wielbasis van een echte '66 kever 240cm zijn, lnllen we er verders niet meer over.
De wielbasis van de modelbuggy is 8,6cm. Dat dan weer maal 24 is 206,4cm. Desalwelteplus heb ik van het kever-onderstelletje 1,2cm ertussenuit gezaagd.

Afbeelding Afbeelding
Met dit als resultaat :roll: . Nog net effe te lang. het blok komt er te ver achter uit. Nog maar eens ongeveer 5mm en dan eens hijken.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Zo ziet het er al wat beterder uit 8) . Met in ieder geval de onderdelen op het rechter plaatje wil ik gaan probeerselen of er een goed lijkende buggy van te fabrieken is. Vraag me niet wat voor een het is, ik kan het er niet uithalen. Iets voor de kennerts :?: .

Tot de volgende keer.

Rob
Ook EERLIJKE mensen hebben gevoel
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding
It's not easy beeing green.

ybor56

Bericht door ybor56 » 28 dec 2008 10:53

Nog maar even verder gegaan met de GP? Buggy.

De body is gegoten in een soort van lichtmetaal, zamac genaamd. Eerst maar de achterlichten en dr knipperlichten weggevijld en de achterkant ingezaagd.

Afbeelding Afbeelding
Slecht voor je zoetvijltjes :twisted: .

Van de bodemplaat heb ik de zaagsneden recht gemaakt en vanonder met plakband goed tegen elkaar geplakt.

Afbeelding Afbeelding
Dan omdraaien en de naad vol laten lopen met plastic-lijm. Als het goed is wordt de naad aan de onderkant nu mooi opgevuld. Goed laten uitharden en bijwerken.
Morgen straal ik de body en haal er het uitgezaagde stuk uit. Dat doe ik op de zaak 8) . En dan, na stralen, uithalen en bijwerken kan ik het geheel in de primer zetten. Oh ja en de meegegoten schroefdoppen aan de binnenkant van de body wil ik er ook nog uithalen. Dat wordt wel interessant klusje.

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 28 dec 2008 12:07

He, een reaktie :wink: .

Gert, dat is modelbouw 8) . Je doet gewoon wat en dat is misschien wel goed fout in de gewone wereld. 't Is echter wel een mutsetig klein blokkie zo :? .
Ik heb nog ergens in een doos de komplete achtertein van een Porche 9groot 24 uren van lemans ding liggen :shock: . Stiekem toch es effe kijken :wink: .

Dat is zo leuk joh, Je mag en kan het maken zoals jij het mooi vindt. Dit is iets goedkoper dan een 1/1 projekt maar je doet wel ideen op. Zijn er lezers met suggesties, opmerkingen en of vragen :?: Gewoon doen :!: . Zijn er figuren die er nu toch ook aan willen gaan beginnen :?: Gewoon doen :!:

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 28 dec 2008 20:12

Goed, omdat ik ALTIJD EERST wil weten of het een beetje klopt, ga ik in eerste instantie door totdat boven en onderkant ongeveer smoelen.

Afbeelding Afbeelding
En dat is nu best wel.

Afbeelding Afbeelding
Het zit allemaal nog los en er is nog doorheen te kijken maar het plaatje klopt. Achterwielen moeten wel wat verder naar buiten. Langer asje dus.

Afbeelding Afbeelding
En nog een stel knipperlampies en achterlichies. Gaat beswel leuk worden denk ik.

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

stefan

Bericht door stefan » 29 dec 2008 14:05

:lol: :lol: :lol:

erg leuk om te volgen succes
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 30 dec 2008 20:05

Juist, na gedane arbeid is men geregtigd te ontspanning. Ik kan nu voor de buggy binnenkant wel zelf zijkantjes en een voor en achter-kantje maken maar ik kan ook nog delen van het speelgoed buggietje ge(mis)bruiken.
Als je van zo'n deel alle spullen afslijpt die je niet nodig hebt krijg je onderstaand resultaat.

Afbeelding Afbeelding[/img]
Een hoopje plestik en een stuk plestik.

Afbeelding Afbeelding
En dat stuk plastik past een beetje een soort van op de onderkant. En daarbovenop past de bovenkant. Te hoog dus.

Afbeelding Afbeelding
Nog hier en daar wat nokjes weggehaald en de voortrein op de meest simpele manier een beetje lager gezet :shock:.

Afbeelding Afbeelding
Dit ziet er echwel beterder uit 8) . Nog meer afwerken en passenderder maken.

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

robbertbaars

Bericht door robbertbaars » 01 jan 2009 22:06

echt gaaf.
ben benieuwd naar het resultaat.

groetjes Robbert
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 03 jan 2009 11:00

Goedemorgen Buggyers.

In verband met secret service werkzaamheden ga ik even niet openbaar verder aan de Buggy. Ik maak wel een verslag van de vorderingen maar die zal ik niet direkt op het forum plaatsen. SPANNEND :P :!: .

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 03 jan 2009 15:30

Spannend he? En nu al die buggyliefhebberts op het forum zich maar afvragen :roll: , wat eigenlijk? Maakt niet uit. Opeens vallen alle puzzelstukjes op z'n plekkie.

Niet getreurd, de bril gaat wel gewoon verder :D .

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 03 jan 2009 15:46

Gert, je hebt een pb. En ik ook ziet ik.

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 03 jan 2009 17:09

Is er niet zo iets als een Bond Bug :?: 007 in Buggyland :?:

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 08 jan 2009 20:25

Niet zo heel veel gedaan aan het buggietje maar het fijne van het nieuwe jaar is? Nieuwe pasjes. En als je dan wat gaten te dichten hebt?

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
En zo maak ik gaten dicht. Als ik met deze bug klaar ben met gatdichtwerkzaamheden(6xwoordwaarde) is dat pasje ook weer goed terecht gekomen. Wij sparen oude pasjes en nu weten jelui waarom.

Volgende update zal tie wel zo goed als afgedicht zijn en dan laat ik dat wel weer zien. Nog ff verder.

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 11 jan 2009 11:48

Goedemorgen mensen, de laatste paar dagen nog wat aan het buggietje gedaan. Veel plaatjes weinig klets maar het is niet anders.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Eerst maar eens met verjaarde pasjes de kuip dicht gemaakt en de body gepast. In eerste instantie klopt het aardig op de achterwielen na.

Afbeelding Afbeelding
Die staan niet naar mijn zin. Te ver naar binnen. Daar ga ik dan ook nog wat aan veranderen. Eerst maar eens verder droog opbouwen.

Afbeelding Afbeelding
Wat echte stoeltjes uit het stoelenbakkie gevist want als ik toch mag kiezen? En het orginele achterbankje geplaatst. Je zult er niet echt op kunnen zitten :shock: maar het werkt wel lekker snel en passend af zo :D .

Afbeelding Afbeelding
Goed, die achterwieltjes, daar wil ik nog wat mee. De body is eigenlijk te breed voor het bodemplaatje dus dacht ik bij me eigen, laar ik het orginele acherasje en de orginele achterwieltjes maar eens opvissen en zien wat ik er mee kan.

En dat komt best wel goed 8) .

Afbeelding
Overigens komen dus niet deze wieltjes eronder maar de grotere/bredere speelgoedwieltjes. Deze heb ik andere plannen mee.

Volgende keer weer.

Rob
Laatst gewijzigd door ybor56 op 11 jan 2009 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 11 jan 2009 12:41

En als het dan 's lekker gaat, dan mag je daar van genieten. Zoals ik al vertelde vind ik de stand van de achterwieltjes te ver naar binnen staan. Nu heb ik, gebruik makend van het achterasje van het speelgoed-buggietje, een beste oplossing gevonden. Denk ik. Dusss. Reeds.

Afbeelding Afbeelding
En omdat een zwat blokkie ook maar een zwart boikkie is en de bodemplaat zo ongeveer nu in de spuit gaat, moet dat er af en dat komt goed uit. Op de ongeveer plusminus juiste plek door de versnellingsbak een gat geboord waar het orginele asje in past.

Afbeelding Afbeelding
Idem door de achterwiel ophanging aan beide kanten en voila. Een stevige starre achteras op de ongeveer plusminus juiste plek met de goede breedte. Dat motorblok komt nog wel goed. Het zit nu nog allemaal los.

Afbeelding Afbeelding
Daarna de kuip een beetje geplamuurd en dat mag nu even goed uitharden. Schuren en dan in de grondlak.

Het wordt toch wel wat meer werk dan ik in eerste instantie bedacht had maar ik vindt 't resultaat best wel te pruimen. De verhoudingen kloppen niet helemaal maar als je het algemene plaatje neemt "klopt" het. Goed, dat was het voor vandaag. Ik was best al wel vroeg bezig maar, als het lekker gaat wil je niet stoppen. Stoppen doe je als je ff geen zin meer hebt. Dus nu. Reeds.

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

ybor56

Bericht door ybor56 » 12 jan 2009 08:00

En dan de kleur.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Dat is dit geworden. Simpel glimmend allumunimum achtig kleurtje. Nu nog een rolbeugel en nog wat meer klein geneuzel.

Rob
Ik ben heel gevoelig
Afbeelding

Plaats reactie