V.I.P. Jacky Morel

Een begenadigd buggyverzamelaar

Jacky Morel; uitgever van het tijdschrift Super VW Magazine, eigenaar van Plastac; officieel Meyers Manx dealer voor Europa, organisator van het grootse luchtgekoelde evenement Super VW National, en vooral kenner van de luchtgekoelde scène, is geboren in 1951.

        
Jacky Morel

Jacky vertelt; Op mijn twaalfde koop ik mijn eerste autotijdschrift en wordt helemaal autogek. In augustus 1969 verschijnt het Franse tijdschrift Champion met een GP Beach Buggy op de cover. Ik ben op slag verliefd. Deze GP Beach Buggy is gebouwd door een Fransman die de buggy in Frankrijk wil gaan verkopen. Omdat ik op dat moment studeer heb ik helaas geen geld. Ik spaar twee jaar voordat ik een kit van LM buggy kan aanschaffen en een gecrashde Kever uit 1971 met slechts 6000 km op de teller!”

Tijdens de winter van 1971 bouwt Jacky zijn eerste buggy en rijdt daar 4 jaar lang dagelijks mee. Ook bouwt hij 5 buggy’s voor vrienden van hem. Gedurende deze periode ontdekt hij dat het originele ontwerp van de Meyers Manx komt en zijn droom is om er ooit één te kunnen kopen. Maar in 1975 is het verschrikkelijk moeilijk om een auto te kunnen kopen in Amerika. Uiteindelijk in 1993 koopt Jacky een Meyers Manx 2 en een Manx cloon in New York. En op dat moment vindt Darryl Adams, een vriend van Jacky die ook druk aan het zoeken is voor hem, een prachtige gele 1967 Manx met maar 5000 mijlen op de teller. Alle drie buggy’s worden verscheept van Florida naar Frankrijk in een 40 feet container die Jacky zelf laadt.


Meyers Manx 1967

Omdat de eerste Manx in 1964 is gebouwd, besluit Jacky Morel de 30ste verjaardag van de Meyers Manx, te vieren op het circuit van Le Mans. Dit gedurende het grote evenement ‘de Super VW National’. Jacky achterhaalt het adres van Bruce Meyers en nodigt hem en zijn vrouw uit voor deze meeting.

Jacky; Vanaf dit moment worden Bruce en ik vrienden en verkrijg ik de rechten voor Europa om een zeer nauwkeurige replica van het originele Manx ontwerp te produceren”.  

Jacky’s doel is om Bruce de royalties te gunnen om hem zodoende financieel te helpen. Op dit moment zijn er zo’n 100 Franse kits geproduceerd, allemaal genummerd door Bruce. Zelf rijdt Jacky tijdens de zomermaanden de eerste in Frankrijk geproduceerde Manx; oranje met een gebloemde hardtop.

Tijdens een bezoek aan Bruce Meyers koopt Jacky een zilvergrijze Manx uit 1969 en later op eBay een blauwe Manx 2 met een Corvair turbo. Bruce weet ook nog een in slechte staat verkerende   Tow’d te staan. Als Bruce vraagt hoe Jacky de Tow’d zou willen gaan opknappen zegt Jacky: “zoals de eerste met het nummer 20 op de neus”. Bruce vertelt daarop dat dat het prototype is dat exact gelijk is aan de Tow’d waarmee Bruce gecrashed is tijdens de Baja race in 1968. Bruce neemt contact op met de eigenaar, zijn vroegere goede vriend Bob Major, die destijds de grootste Manx dealer van Amerika is. Bob stemt ermee in om de Tow’d te verkopen en sindsdien is Jacky de eigenaar.


Meyers Tow’d

Jacky; “Maar… één stukje miste in mijn verzameling: een monocoque Manx, één van de twaalf die Bruce Meyers maakte zonder VW chassis. Als Bruce uiteindelijk zijn eerste “old red” kan terugkopen, de eerste Manx ooit, stemt hij ermee in de “quatro”, de monocoque nummer 4 waarmee Bruce tot dan naar evenementen in Californië rijdt, aan mij te verkopen”.

En zo komt een zeer indrukwekkende collectie tot stand.


Old Red nr.4 ‘Quatro’

Bij deze willen we Jacky Morel hartelijk bedanken voor zijn bijdrage aan deze rubriek op www.buggyvrienden.nl

© Gert van Braak – exclusief voor Buggyvrienden.nl

 
Plastac Lege-Cap Ferret

Klik om de foto te vergroten...