V.I.P. Ben Walraven

Importeur/fabrikant van de Powerbug eind jaren ’60 & begin jaren ’70.

  
Ben Walraven

Ben vertelt; Mijn vader was als meesterschilder werkzaam voor de Amerikanen die in Nederland gelegerd waren na de 2e wereldoorlog. In die tijd werden in Europa auto’s met de hand geschilderd, echter de Amerikanen spoten hun auto’s met cellulose lak. Zodoende was mijn vader één van de eerste autospuiters van Nederland. Door hem ben ik in aanraking gekomen met de autobranche in die tijd.

Ben begint in 1964, op 14 jarige leeftijd, bij VW garage Jansen in Wassenaar. 2 jaar later maakt hij de overstap naar garage Kamsteeg in Noordwijkerhout. Garage Kamsteeg heeft dan vele vestigingen en is 1 van de grootste VW dealers van Nederland. Op deze manier raakt Ben in de ban van Volkswagen en leert het Volkswagen gamma van haver tot gort kennen.

In 1968 komt Ben in contact met Rob Hummel uit Leiden. Rob is DJ in Club 68 in Noordwijk. Samen smeden ze plannen om buggy’s te importeren vanuit Groot Brittannië. Rob gaat naar Londen voor een gesprek met Roland Sharman van The Sharman Drag Co. Ltd (later Lotusmere Ltd.) maar al snel blijkt dat een samenwerking met Roland Sharman geen haalbare kaart is.

Ben; Rob gaat verder opzoek en komt terecht bij Powerspeed in Bromley, Kent. Hier wordt wel een overeenkomst gesloten. Omdat in Groot Brittannië een groot tekort is aan VW onderdelen, is de afspraak keveronderdelen te ruilen tegen buggykits”.  

Eind 1969 staat Powerspeed Nederland, samen met Tom Rijsbergen BV, op de beurs Leidato in de Groenoordhallen in Leiden. In de stand staat een hele mooie groene metalflake Powerbug. Tijdens deze beurs worden direct 2 Powerbugs verkocht. Echter, de levering vanuit Groot Brittannië blijkt een steeds groter te probleem worden.

Daarop vertrekt Ben met z’n vader richting Powerspeed Bromley. Met een VW bus op de boot naar Groot Brittannië. Bij Powerspeed aangekomen laden Ben en z’n vader 3 body’s op de bus en nemen ook raamframes, lampen, uitlaten en andere accessoires mee. Na terugkomst in Nederland wordt er een eigen mal gemaakt van 1 van de gehaalde body’s. In totaal komen er 7 body’s uit deze eigen mal. Later zal de mal verwoest worden tijdens een brand in een loods waar de mal op dat moment opgeslagen ligt.

Ben; We ondervonden veel problemen tijdens het keuren van de gebouwde buggy’s. Zelfbouw auto’s was een nieuw fenomeen in Nederland. En daar loop je dan tegenaan als je één van de eersten bent in de Nederlandse buggyscene”.

Na in totaal 17 Powerbugs te hebben verkocht stopt Ben in 1974 met de verkoop van buggy’s. De markt is op dat moment helemaal ingestort. 9 Powerbugs zijn geleverd als ‘turn key’ (starten & rijden) en de overige 8 zijn bouwpakketten. Bij de geleverde bouwpakketten is wel altijd een compleet ingekort chassis geleverd.

Ben; Het ingekorte chassis van de Powerbug heeft een wielbasis van 199 cm en hoefde daarom niet versterkt te worden. We ‘knikten’ het chassis altijd iets en achter de vooras werden halve ringen gemonteerd voor een optimale wegligging”.

Tijdens de Buggyvrienden Cruise Night op 3 september 2010 in Ommen kom ik in contact met Ben Walraven. Altijd passie gehouden voor VW’s en ook vandaag de dag druk met diverse autoprojecten. Sinds een half jaar heeft hij een rode Ruska Super (kopie van de Lotusmere Bugle) en weer helemaal terug aan het buggyfront. Een ‘oude rot’ in het vak die graag zijn kennis met anderen deelt. Welkom Ben!

 

Bij deze wil ik Ben Walraven hartelijk bedanken voor zijn gastvrijheid en bijdrage aan deze rubriek op www.buggyvrienden.nl

© Gert van Braak – exclusief voor Buggyvrienden.nl
30 September 2010