Henny Jore

Henny Jore naast zijn authentieke Meyers Manx. De Manx kit heeft hij gekocht in Engeland en het is tot nu toe, zo ver we kunnen nagaan, de enige authentieke, d.w.z. door Bruce Meyers erkende Meyers Manx in Nederland. Deze buggy is van scratch, in de periode januari tot en met juli 2005, opgebouwd. Als donor fungeerde een bestaande Maplex buggy.

Het chassis is volledig gerestaureerd en is aan de voorzijde 8 cm verlaagd. De buggy heeft ook een nieuwe 1600 cc motor gekregen.
 
Deze buggy is puur bedoeld voor gebruik op verharde wegen, kortom een 'echte' straat buggy. Zodra het kan, wordt er in rondgetoerd, met of zonder zoon Tim en dochter Fleur (vandaar de stoeltjes achterin).
 
Specificaties, samengevat, want je kunt het hele verhaal nalezen op de pagina's van zijn website.
 
Chassis: 36 cm ingekort VW Kever onderstel, bouwjaar 1964 (afgifte deel 4-1-1965). Verstelbare vooras (Puma), 8 cm verlaagd. Voor schijfremmen, achter trommels met aangepaste remcylinders. Doorgelaste kokerbalken zorgen voor extra stijfheid van het chassis. Het gehele chassis en alle metalen verbinding- en verstevigings beugels, achterbumper en rolbeugel zijn duurzaam behandeld (poedercoating). Voor alle geboute verbindingen zijn RVS bouten en moeren gebruikt.
 
Wielen: lichtmetalen BTR racing wheels, 5-gaats velgen. Voor 4Jx15" met 155/65R15, achter 7Jx15" met 215/70R15. Op de foto zie je nog de Cyclone directional wielen.
 
Motor: VW Kever, 1600 cc, 54 pk. Standaard motor, op ceramisch gecoate Bugpack uitlaat en K&N luchtfilter na. Voorts voorzien van rvs klepdeksels, chromme benzine pomp, chrome brandstofleiding covers.
 
Versnellingsbak: origineel 1200 (korte bak. overbr. diff. 4,75): 1e 3,78. 2e 2,06. 3e 1,26. 4e 0,93. Scat dragfast shifter.
 
Body: glasvezelversterkt polyester, type Meyers Manx II, in licentie geproduceerd. Serienummer UK-00-022. 4 zitplaatsen (hoge en lage kuipstoelen met heupgordels). Houten Personal stuur. Ovale Tech Glide l.m. buitenspiegels.