Robert-Jan Gronefeld

Mijn naam is Robert Jan Grönefeld en woon in Eindhoven.

Ik ben met de Buggyclub in contact gekomen omdat ik een Rail op keverbodem heb gebouwd en deze RDW goedgekeurd is.
De plannen/wens om ooit zoiets te gaan bouwen dateren al van af ongeveer 1988/1990. Ik zag toen in een of ander blad een rail (zonder kenteken) en dat wilde ik ook maar dan voor op de weg. Na dat ik in 1993 in ons huidige huis met garage ben komen wonen ging het kriebelen om een aparte auto te gaan (ver)bouwen. Na eerst het huis te hebben opgeknapt het plan opgevat om een oude auto te gaan opknappen/verbouwen.

Dat zijn plannen geweest van oa een Ford Capri - Opel Manta A - Toyota Celica ST - Chevrolette Corvette 1975 (onze trouw auto) tot het plan kwam dat het een Opel GT moets worden. Maar net toen deze plannen echt vaste vorm kregen hoe en wat ik er mee wilde gaan doen kwam ik geen betaalbare body tegen. En toen ik deze wel tegenkwam was mijn vrouw (Mariëlle) net zwanger.. Dus plannen in de ijskast gezet.

Rond 1999/2000 kwamen de kriebels, om nou toch wel weer eens wat met mijn plannen voor een afwijkende auto, boven. En net in die tijd kregen wij internet en kwam ik een engelse site van de UVA Fugitive tegen... En ik was net lid van de net opgerichte Kitcarclub Nederland geworden   http://www.kitcarclub.nl/  

Hier leerde ik de engelse SVA weg kennen. Deze houd kortweg in dat je een auto met een willekeurig europees goedkeur/kenteken hier door de rdw zonder veel problemen een Nederlands kenteken kan krijgen. 

DUS::: Engeles Fugitive ... Heeft engels kenteken.. Is hier dus zo op de weg te krijgen......... Plan uit 1988-1990 rail op kenteken... SVA... Fugitive.. Dat was het   Mijn droom kwam uit dacht ik.. 

Toen kwam ik een advertentie tegen met een Fugitive met een 3500cc rover V8 .. Zag het helemaal voor me.. mijn buizenframe met V8 (latere ombouw maar chefy V8) en kenteken.. 

Maar weer ging het niet door... Nu door een probleem op financieel gebied (Dexia)  Alles weer in de ijskast gezet maar het bleef kriebbelen. 

Dan bouw ik er gewoon zelf een kijk wel waar het schip strand zei ik op een gegven moment tegen Mariëlle. Dat gaat je nooi lukken zei iedereen maar dan ga ik er juist nog harder tegenaan om het tegendeel te bewijzen. En ben me bijna een jaar lang gaan orienteren op wet- en regelgeving om zelf zo iets hier op kenteken te kunnen gaan krijgen. 

Zo kwam ik dus op het idee om hem op een onderstel van een kever te gaan bouwen.. Oke is wel geen echte rail maar zo zou het wel mogenlijk moetten zijn dacht ik. En daarom en onderstel gekocht. Hier op ben ik echt lowbudget de rail gaan bouwen.. Had ik weer wat geld te besteden dan kocht ik weer wat ensoms kwam ik op de gekste momenten onderdelen tegen.. bv mijn motorblok. Lag bij een buurman van een klant waar ik kwam buiten.. Hij deet er niets mee en moets hem nog opruimen... bleek een 1300cc met 009 ontsteking en elektronische ontsteking te zijn. Samen met een startmotor gekocht voor 65 euro.. En hij loopt nog steeds alleen moet nu de carburateur eens een keer goed na gekeken worden. 

Na ongeveer 4 jaar bouwen op 28 december 2005 naar de RDW voor keuring.. en in een keer goedgekeurd. 

Robert Jan Gronefeld